“Thérèse met haar kleine weg maakte gelovigen blij en ontroerd”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 24 juni 2024

Beeld van de heilige Theresia van Lisieux in de H. Laurentiuskerk in Stompwijk. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De reliek van de heilige Theresia is weer terug in Lisieux

Van 24 mei tot en met 17 juni was een reliek van de heilige Theresia van Lisieux in het bisdom Rotterdam. De reliek werd verwelkomd in verschillende parochies in het bisdom. De laatste etappe was Den Haag. Inmiddels is de reliek weer teruggebracht naar Lisieux.

Pater Marc Leroy a.a. is pastoor van de Franstalige parochie Tous les Saints in Den Haag en nam het initiatief om de reliek naar Nederland te brengen. Voor zijn benoeming in Den Haag was hij pastoor in de basiliek in Brussel, waar de reliek van Theresia in 2023 werd ontvangen (in de Nationale Basiliek van het Heilig Hart, oftewel de Basiliek van Koekelberg).

Hij kijkt terug op bijzondere dagen. “De avonden rond de reliekschrijn van Thérèse in de Sint-Jacobus de Meerdere kerk waren telkens een moment van grote genade”, vertelt hij. In het bijzonder ook het “uur voor vrede” op maandag 10 juni. Die avond was een uitnodiging om bij de reliek te komen bidden voor vrede. De heilige Theresia van Lisieux zei dat zij vanuit de hemel veel goeds hoopte te doen. Kort na haar dood in 1897 brak de Eerste Wereldoorlog uit (1914-1918). Tijdens de oorlog gaven zowel Franse als Duitse soldaten aan dat zij de steun van Theresia hadden ervaren.

“Het ‘uur voor vrede’ heeft mij echt geraakt”, zegt pater Marc Leroy. “Het was een moedige daad om de secretaris-generaal van het Internationale Hof van Arbitrage, net als vrijwel alle sprekers op één na, te zien bevestigen dat er geen vrede zal zijn zonder te begrijpen dat het een geschenk van God is.” Paus Franciscus stuurde een boodschap aan de deelnemers van “een uur voor vrede” in Den Haag, waarin hij het initiatief toevertrouwde aan de voorspraak van Theresia als “kleine bloem”: “Haar eenvoudige maar diepgaande voorbeeld moedigt ons aan te vertrouwen op de voorzienigheid van God en zijn goddelijke liefde in ons leven te omarmen, en ons zo de weg wijst naar blijvende vrede.”

In Stompwijk werd de reliek ontvangen in de H. Laurentiuskerk.

“Een andere genade was de broederlijke gemeenschap tussen de Franstalige parochie en de gemeenschap van de Sint Jacobus de Meerdere kerk”, vervolgt Pater Marc Leroy. “Een van de vruchten hiervan is de wens om samen te blijven werken aan het organiseren van dergelijke evenementen. We zagen de gelovigen blij en ontroerd door Thérèse en haar kleine weg.”

Ook op andere plekken bracht Theresia mensen bij elkaar. Gelovigen kwamen naar haar toe om te bidden in de kathedraal in Rotterdam en in de H. Laurentiuskerk in Voorschoten (parochie H. Augustinus), terwijl in de HH. Petrus en Paulus parochie (Leiden en omgeving) de reliekschrijn een rondgang maakte langs de verschillende kerken.

“De aandacht voor de kleine Theresia benadrukte opnieuw het belang van de opdracht die we allemaal als leerlingen van de Heer hebben ontvangen om heilig te worden. En dat niet alleen”, zegt bisschop Van den Hende. “Ook mochten we weer beseffen dat in de gemeenschap van de Kerk meerdere roepingen zijn, aangezien de Heilige Geest verschillende gaven schenkt. Zo staat Theresia van Lisieux als gelovige die heilig is geworden middenin de gemeenschap van de Kerk als tochtgenoot en voorspreekster voor ieder van ons.”

In Voorschoten werd de reliek ontvangen in de H. Laurentiuskerk.