Netwerk van liefde

Paus Franciscus stuurt boodschap aan deelnemers gebed om vrede bij de reliek van Theresia

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 12 juni 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Paus Franciscus stuurde een boodschap aan de deelnemers van “een uur voor vrede” in Den Haag

Op maandag 10 juni werd in de Sint-Jacobuskerk in Den Haag “een uur voor vrede” gehouden rond de reliek van de heilige Theresia van Lisieux. De Franstalige parochie Tous les Saints met Pater Marc Leroy a.a. namen het initiatief tot dit uur van gebed, als onderdeel van de ontvangst in Den Haag van de reliek van Theresia van Lisieux. De avond was een uitnodiging om bij de reliek te komen bidden voor vrede.

De heilige Theresia van Lisieux zei dat zij vanuit de hemel veel goeds hoopte te doen. Kort na haar dood in 1897 brak de Eerste Wereldoorlog uit (1914-1918). Theresia was bij velen bekend door haar autobiografie Histoire d’une âme. Ook bij de soldaten. Tijdens de oorlog gaven zowel Franse als Duitse soldaten aan dat zij de steun van Theresia hadden ervaren. Frontsoldaten vereerden haar en droegen een foto van haar bij zich. De Karmel van Lisieux ontving honderden brieven van militairen met getuigenissen van tussenkomsten, bekeringen en mirakels.

Nuntius Mgr. Paul Tschang In-Nam en bisschop Van den Hende zijn uitgenodigd om op deze avond van gebed een bijdrage te leveren. Bisschop Van den Hende verzorgt de eerste bijdrage. De nuntius verzorgt de laatste bijdrage met een speciale boodschap namens paus Franciscus, nadat verschillende personen hebben gesproken over oorlog en geweld en de christelijke hoop op vrede en gerechtigheid, die gepaard gaat met concrete inzet vanuit geloof, hoop en liefde. Onder de sprekers zijn vertegenwoordigers van de overheid, waaronder de gemeente Den Haag en diplomaten, en christenen van diverse denominaties, waaronder priesters uit oorlogsgebieden van wie een tekst of audio-opname klonk.

Nuntius Mgr. Paul Tschang In-Nam.

“Ons verlangen naar vrede is ten diepste verbonden met ons mens-zijn en de waardigheid van iedere menselijke persoon. Maar al is ons verlangen naar vrede in onze wereld nog zo sterk, we kunnen niet naar vrede verlangen los van de werkelijkheid waarin wij leven. Vrede vraagt om samenhang en inbedding, waarachtige vrede stelt voorwaarden aan het doen en laten van ieder van ons”, zegt bisschop Van den Hende deze avond. “Lezend in de bijbel, de heilige Schrift, kunnen we leren dat gerechtigheid en vrede bij elkaar horen. De profeet Jesaja (32, 17) zegt dat vrede een vrucht is van gerechtigheid en in de brief van Jacobus (3, 18) staat dat gerechtigheid een vrucht is van de vrede.”

De bisschop vertelt over het gebed van Theresia van Lisieux en hij zegt: “Zij kan alleen met volharding blijven bidden om vrede en rechtvaardigheid en kan alleen de voorspreekster zijn van mensen die verlangen naar vrede, omdat zij allereerst op intense wijze van Jezus heeft geleerd wat barmhartigheid betekent.”

“Vanavond in dit uur spreken wij ons verlangen uit naar vrede in de overtuiging dat dit tevens vraagt om te bouwen aan gerechtigheid. Het inzicht dat vrede de vrucht is van gerechtigheid is fundamenteel. De overtuiging dat rechtvaardigheid onlosmakelijk verbonden is met vrede eveneens”, aldus de bisschop. “Toch kan het ook klinken als een dilemma of een té grote opgave: de weg van vrede en gerechtigheid vraagt daarom nog om een derde notie. Namelijk: dat we ons verlangen naar vrede en gerechtigheid verbinden met een volgehouden en gezamenlijk gedragen gezindheid van barmhartigheid. Alleen zo komt er uiteindelijk ook ruimte voor verzoening in plaats van vergelding.”

Boodschap van paus Franciscus

Apostolische nuntius in Nederland
Den Haag, 8 mei 2024
N. 411/2024

Excellentie,

Onder verwijzing naar uw brief van 18 april jl. met het verzoek om een speciale boodschap van de Heilige Vader voor de gebedsbijeenkomst “Een uur voor vrede” die op 10 juni 2024 in de “St Jakobuskerk” in Den Haag zal plaatsvinden, heb ik het genoegen u bijgaand bericht van de Heilige Stoel te doen toekomen.

De hoogeerwaarde Johannes van den Hende bisschop van Rotterdam
Voorzitter van de Bisschoppenconferentie van Nederland

Zijne heiligheid paus Franciscus stuurt hartelijke groeten en goede wensen naar allen die bijeen zijn voor het gebedsinitiatief “een uur voor vrede”: dat op 10 juni 2024 in de St. Jakobuskerk in Den Haag zal plaatsvinden. Indachtig de miljoenen mensen over de hele wereld, vooral de meest kwetsbaren, die getroffen zijn door de tragedie van gewapende conflicten, verenigt zijne heiligheid zich gewillig met de gebeden voor de vrede. Zich ook bewust van het feit dat deze gebeurtenis plaatsvindt tijdens het bezoek aan Nederland van de relieken van de heilige Thérèse van Lisieux, vertrouwt hij dit initiatief toe aan de voorspraak van de “kleine bloem”, wier eenvoudige maar diepgaande voorbeeld ons aanmoedigt te vertrouwen op de voorzienigheid van God en zijn goddelijke liefde in ons leven te omarmen, en ons zo de weg wijst naar blijvende vrede. Aan allen die deelnemen, in het bijzonder de jongeren, geeft de Heilige Vader van harte zijn zegen als een smeekbede van innerlijke vrede en hoop op de Heer.

Kardinaal Pietro Parolin Staatssecretaris

Met mijn biddende beste wensen voor uw bisschoppelijk dienstwerk,
Paul Tang
Ap. N.