Netwerk van liefde

• Diocesane Caritas Instelling publiceert jaarverslag

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 14 juni 2024

PCI-besturen hebben het jaarverslag 2023 ontvangen van de Diocesane Caritas Instelling (DCI).

• Op maandag 10 juni werd in de Sint-Jacobuskerk in Den Haag “een uur voor vrede” gehouden rond de reliek van de heilige Theresia van Lisieux. De Franstalige parochie Tous les Saints met Pater Marc Leroy a.a. namen het initiatief tot dit uur van gebed, als onderdeel van de ontvangst in Den Haag van de reliek van Theresia van Lisieux.

• Bezoek van bisschop aan bedevaartgangers Banneux

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 mei 2024

Van vrijdag 24 t/m dinsdag 28 mei reisde een grote groep pelgrims uit het bisdom Rotterdam naar het bedevaartoord Banneux in de Belgische Ardennen. Daar kwamen ze samen met pelgrims uit het bisdom Haarlem-Amsterdam voor een vijfdaagse bedevaart. Vanuit het bisdom Rotterdam werd de bedevaart georganiseerd door Caritas Banneux Bisdom Rotterdam.

• Laatste nieuwsbrief “dienen” verstuurd

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 15 mei 2024

Het thema van de uitreiking van de Elisabethcertificaten is: Pelgrims van hoop, ontmoeten, leren kennen en samen optrekken en delen. Dit en meer is te lezen in de laatste nieuwsbrief “dienen” die deze week is verstuurd.

• Caritas instellingen samen op weg met de Caritas Actie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 08 mei 2024

Dit jaar start een nieuw initiatief in het bisdom Rotterdam: de Caritas Actie. De actie wordt in het najaar voor het eerst gehouden (26 oktober - 24 november). Bij de Caritas Actie hoort een gezamenlijke voorbereiding, die wordt aangeboden als momenten voor uitwisseling. Concreet gaat het om vijf bijeenkomsten. Op dinsdag 7 mei vond de tweede bijeenkomst plaats.

• Verdriet en schulden: oefen om het bespreekbaar te maken

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 mei 2024

Ingrijpende gebeurtenissen in het leven kunnen financiële gevolgen hebben en tot problemen leiden. Bijvoorbeeld wanneer je ziek wordt. Dan is het nodig dat iemand de vraag durft te stellen: “Red je het wel?” In het bisdom Rotterdam wordt daarvoor nu parochies en caritasinstellingen een “Startpakket” aangeboden in samenwerking met SchuldHulpMaatje.

• Aanmelding voor de Elisabethcertificaten 2024 is geopend

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 04 april 2024

Caritasinstellingen en parochies zijn uitgenodigd voor de uitreiking van de Elisabethcertificaten op zaterdag 16 november. De aanmelding van diaconale initiatieven hiervoor is nu geopend. Initiatieven kunnen tot 4 juli worden aangemeld via het formulier.

• Verdiepingsbijeenkomsten Veertigdagentijd over de sociale leer

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2024

In de Veertigdagentijd werd vanuit het bisdom een serie verdiepingsbijeenkomsten aangeboden over de sociale leer van de Kerk. Op zaterdag 17 februari kwam een groep van dertien personen voor het eerst bijeen om zich in de Vastentijd te verdiepen in de sociale leer van de Kerk.

• Nieuw: de Caritas Actie in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

Dit jaar start een nieuw initiatief in het bisdom Rotterdam: de Caritas Actie (26 oktober t/m 24 november). Piet Timmermans, pastoraal dienstverlener diaconie en caritas, nodigt parochiële caritas instellingen, diaconale werkgroepen en andere diaconale betrokkenen van harte uit om hieraan mee te doen.

• Diaconale inzameling Chrismamis 2024

Door: Bisdom Rotterdam maandag 04 maart 2024

Op woensdag 27 maart wordt vanaf 19.30 uur de Chrismamis gevierd in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Parochies in het bisdom zijn hiervoor uitgenodigd tot een gezamenlijke diaconale inzameling. Deze vindt plaats in samenwerking met de Parochiële noodhulp van de Parochie De Vier Evangelisten in Den Haag.