Algemeen nieuws

• Op donderdag 2 mei publiceerde de nieuwsdienst van het Vaticaan een brief van paus Franciscus gericht aan de parochiepriesters. De brief kwam aan het einde van een meerdaagse conferentie van parochiepriesters in het kader van de synode ‘Voor een synodale Kerk’. De Nederlandse vertaling van deze brief wordt via de bisdommen aan de parochiepriesters gestuurd.

• Op weg met het kerkelijk jaar | HEMELVAART

Door: Katholiekleven.nl dinsdag 07 mei 2024

In een videoreeks op katholiekleven.nl gaan de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar. In aflevering 3 vertelt bisschop Van den Hende over Hemelvaart.

• Op weg naar Hemelvaart en Pinksteren

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 03 mei 2024

Op donderdag 9 mei viert de Kerk Hemelvaart en tien dagen later op zondag 19 mei Pinksteren. Wat vieren we dan? De website Vier.nu legt uit en vertelt over tradities die met deze dagen verbonden zijn. En: de site nodigt belangstellenden uit om de feesten in hun eigen parochie mee te vieren.

• Ontmoeting van bisschop en Bisschoppelijke Brielse Commissie

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 mei 2024

Op dinsdag 30 april kwam de Bisschoppelijke Brielse Commissie (BBC) samen in Rotterdam voor een informele ontmoeting met een maaltijd op het bisdombureau. Bisschop Van den Hende had hiertoe uitgenodigd.

• De bisschoppen hebben na overleg met de KNR vier wijzigingen aangebracht in het Reglement R.-K. Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag.

• Uit de agenda van Mgr. Van den Hende april 2024

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 30 april 2024

Op deze website wordt maandelijks de activiteitenagenda van de bisschop gepubliceerd met activiteiten in parochies en vicariaten en diocesane activiteiten. Reguliere vergaderingen in en van het bisdom, en individuele afspraken zijn niet opgenomen.

• Week van het Gezin start met een Gezinsdag in Madurodam

Door: Bisdom Rotterdam maandag 29 april 2024

In de week van zaterdag 11 mei t/m vrijdag 17 mei vindt voor de tweede keer de Week van het Gezin in Nederland plaats.

• Nieuwsbrief Vronesteyn: Roepingenzondag en missionaire parochie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 17 april 2024

Voor Roepingenzondag 21 april is de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn verstuurd. Met daarin het laatste nieuws van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Een van de priesters uit het bisdom Rotterdam die deelnam aan de conferentie missionaire parochie (6 april, Veenendaal) was pastoor Rochus Franken, spirituaal van Vronesteyn. In de nieuwsbrief vertelt hij wat hij meeneemt van deze dag.

• Roepingenzondag: Boodschap van de paus over roepingen en hoop

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 16 april 2024

In zijn boodschap voor Roepingenzondag schrijft paus Franciscus over roepingen en hoop. De aanleiding is het Jubeljaar, dat in 2025 plaatsvindt met als thema: pelgrims van hoop. De boodschap van de paus gaat over hoop en vrede. “Ieder van ons kan in het kleine, in zijn levensstaat met de hulp van de Heilige Geest een zaaier van hoop en vrede zijn”, aldus de paus.

• Vanwege de verkiezingen voor het Europees Parlement (6 en 9 juni) heeft de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie (COMECE) een verklaring uitgegeven. Alle burgers, en met name katholieken, worden uitgenodigd zich voor te bereiden op de verkiezingen en verantwoord te stemmen “ter bevordering van de christelijke waarden en het Europese project”.