Ontvangst reliek van de heilige Theresia in het bisdom Rotterdam

Op 24 mei komen de relieken van de heilige Theresia van Lisieux aan in het bisdom bij de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Plebaan Hagen zal bij de aankomst de relieken met een kleine ceremonie ontvangen.

Daarna worden op zaterdag 25 mei de relieken voor het hele bisdom in Rotterdam ontvangen tijdens een eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal.

De relieken zijn in de periode t/m maandag 17 juni aanwezig bij tal van vieringen in de parochie HH. Laurentius en Elisabeth in Rotterdam, H. Augustinus in Wassenaar e.o., HH. Petrus en Paulus in Leiden en de parochies van Den Haag. Ook zullen diverse andere activiteiten rondom Theresia van Lisieux worden georganiseerd.

Relieken brengen de herinnering aan de betreffende heilige dichterbij en daarmee ook zijn of haar geloof in Christus. Voor gelovigen nodigt het nabij weten van heiligen uit om hun voorbeeld na te volgen en hun voorspraak bij God in te roepen.

• Het zomernummer van Tussenbeide wordt in het eerste weekend van juli verspreid in de parochies. Het nummer kreeg als thema mee “Heiligen en onze roeping” en besteedt in het bijzonder aandacht aan de relieken die het bisdom dit voorjaar mocht ontvangen én aan relieken die altijd in het bisdom Rotterdam worden bewaard en vereerd.

• “Thérèse met haar kleine weg maakte gelovigen blij en ontroerd”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 24 juni 2024

Van 24 mei t/m 17 juni was een reliek van de heilige Theresia van Lisieux in het bisdom Rotterdam. De reliek werd verwelkomd in verschillende parochies in het bisdom. De laatste etappe was Den Haag. Inmiddels is de reliek weer teruggebracht naar Lisieux.

• Op maandag 10 juni werd in de Sint-Jacobuskerk in Den Haag “een uur voor vrede” gehouden rond de reliek van de heilige Theresia van Lisieux. De Franstalige parochie Tous les Saints met Pater Marc Leroy a.a. namen het initiatief tot dit uur van gebed, als onderdeel van de ontvangst in Den Haag van de reliek van Theresia van Lisieux.

• Ontvangst reliek H. Theresia in Voorschoten

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 05 juni 2024

Op woensdag 5 juni kwam de schrijn met de reliek van de heilige Theresia in Voorschoten aan. Pastoor Jeroen Smith bracht deze vanuit Leiden, waar de reliek hiervoor was, met een vrijwilliger naar de H. Laurentiuskerk (parochie H. Augustinus). In Voorschoten stonden pastoor Rochus Franken en onder meer twee kosters klaar om de reliekschrijn te ontvangen.

• Reliek H. Theresia: “We zijn zéér vereerd in Stompwijk”

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 juni 2024

“We zijn zéér vereerd”, klinkt het als op 4 juni de reliek van de heilige Theresia van Lisieux korte tijd in Stompwijk is. Enkele tientallen parochianen zijn hiervoor naar de H. Laurentiuskerk gekomen. De kerk is onderdeel van de HH. Petrus en Paulus parochie in Leiden e.o., die de reliek ontving van 1 t/m 5 juni.