Twee nieuwe leden Bisschoppelijke Brielse Commissie (voorpublicatie Tussenbeide)

Door: Bisdom Rotterdam maandag 24 juni 2024

V.l.n.r. Joachim Oude Vrielink OFM, custos van Brielle pastoor Jack Glas en Michael-Dominique Magielse OP. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Tussenbeide wordt in het eerste weekend van juli verspreid in de parochies

Het zomernummer van Tussenbeide wordt in het eerste weekend van juli verspreid in de parochies. Het nummer kreeg als thema mee “Heiligen en onze roeping” en besteedt in het bijzonder aandacht aan de relieken die het bisdom dit voorjaar mocht ontvangen én aan relieken die altijd in het bisdom Rotterdam worden bewaard en vereerd.

De relieken van de heilige Martelaren van Gorcum bevinden zich in het heiligdom in Brielle. In 2019 werd de reliekschrijn gerestaureerd en daarvoor geopend. Tussenbeide interviewde drie leden van de Bisschoppelijke Brielse Commissie die bij dat bijzondere moment aanwezig waren.

De Bisschoppelijke Brielse Commissie verwelkomde dit voorjaar twee nieuwe leden vanuit de religieuzen: franciscaan Joachim Oude Vrielink en dominicaan Michael-Dominique Magielse. Zij vertellen in Tussenbeide hoe zij het heiligdom in Brielle leerden kennen en wat de Martelaren van Gorcum voor hen betekenen. Onder de Martelaren van Gorcum, die stierven op 9 juli 1572, waren vier wereldheren (bisdompriesters) en elf franciscanen, een dominicaan, een augustijn en twee norbertijnen.

Van 9 t/m 12 april kwam uit Lourdes een reliek van de heilige Bernadette Soubirous naar de kathedraal in Rotterdam. Veel mensen kwamen naar “Lourdes aan de Maas”. En van 25 mei t/m 17 juni maakte een reliek van de heilige Theresia van Lisieux een rondgang langs parochies in het bisdom.

Wat betekent het als we relieken bewaren en vereren? “Zij is voor ons nog steeds een belangrijke heilige. […] Omdat ze in haar eigen omstandigheden haar roeping heeft ontdekt en tot doel van haar leven heeft aangenomen”, zegt bisschop Van den Hende in een artikel over Theresia van Lisieux. “In de mate waarin wij heiligen zo vereren, in de mate waarin wij heiligen zo in ons hart sluiten, zijn we ook zelf in staat om onze roeping niet te vergeten en in de Kerk van nu ook daarin concreet zelf stappen te zetten.”

6 juli: Nationale Bedevaart Brielle

Kom ook naar de Nationale Bedevaart Brielle op zaterdag 6 juli. Met het thema ‘Hoop doet bidden’ is de Nationale Bedevaart een opmaat naar het jubeljaar 2025 ‘Pelgrims van hoop’.

De dag begint om 11:00 uur met een eucharistieviering waarin bisschop Van den Hende hoofdcelebrant is. Reist u met het OV? Meld u dan aan voor de bus vanaf Rotterdam CS.

Aanmelden is nodig en kan via bureau@bisdomrotterdam.nl of telefonisch via 010 – 2815171 (de eigen bijdrage is € 12,50 en kan worden voldaan bij het instappen, contant of via een QR-code). Er rijden ook bussen uit verschillende parochies.

Ga voor meer informatie naar martelarenvangorcum.nl

• Bisschop - Evangelisatie door aantrekkingskracht
  • Woord van God - “God is ons gezelschap komen houden”
  • Laurentius is verwonderd - Antonius van Padua schild van koorkap
  • Laurentius loopt - Het mysterie Banneux
  • Bisschop Van den Hende - De kleine Theresia is een grote heilige
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Broer Izzy en zus Luana van der Giessen aan het woord
  • Laurentius zingt - Een hymne als een minibedevaart (met luistertip)
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Relieken - De heilige Martelaren van Gorcum
  • Laurentius leest de Bijbel - De missionaire Kerk: “Ik wil gedoopt worden”
  • Evangelisatie - Maria als ster van de evangelisatie
  • Vraag & antwoord - Wat zegt de Kerk over het gezinsleven?
  • Twee nieuwe leden Bisschoppelijke Brielse Commissie
  • In memoriam en parsonalia