Algemeen nieuws

VIDEO Bekijk de binnenkant van het orgel van de kathedraal

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2024

Foto: Peter van Mulken

Het orgel van de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal is gerestaureerd

Op 21 maart werd in de kathedraal in Rotterdam de tweede fase van de restauratie van het orgel officieel afgerond in aanwezigheid van leden van het parochiebestuur van de kathedraal en kerkmusicus Marc Schaap, die werkzaam is bij het bisdom en de kathedraal.

Het orgel in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal werd in 1923 in gebruik genomen en is daarmee 101 jaar oud. Onderhoud was nodig en bovendien was er enkele jaren geleden waterschade.

Restaurateur en orgelbouwer Ronald van Baekel (Adema’s Kerkorgelbouw) vertelt in deze video over de werkzaamheden die zijn verricht. Een van de uitdagingen bij de restauratie was het woekeren met de ruimte, zegt hij. Dat is goed te zien als hij de kijker meeneemt naar de binnenkant van het orgel.

Bekijk de video:

Voor het onderhoud en de restauratie van het orgel van de kathedraal is ‘Orgelfonds van de katholieke parochie HH. Laurentius en Elisabeth’ opgericht. Wilt u een bijdrage doen bij gelegenheid van de restauratie? Uw gift is van harte welkom op NL80 INGB 0008 0214 50 t.n.v. ‘Orgelfonds HH. Laurentius en Elisabeth’.