Reliek H. Theresia: “We zijn zéér vereerd in Stompwijk”

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 juni 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

De reliek deed alle parochielocaties aan in de HH. Petrus en Paulus parochie

“We zijn zéér vereerd”, klinkt het als op dinsdag 4 juni de reliek van de heilige Theresia van Lisieux korte tijd in Stompwijk is. Enkele tientallen parochianen zijn hiervoor naar de H. Laurentiuskerk gekomen. De kerk is onderdeel van de HH. Petrus en Paulus parochie in Leiden e.o., die de reliek ontving van 1 t/m 5 juni.

De parochie koos ervoor alle kerklocaties in de parochie aan te doen. En zo komt Theresia ook in Stompwijk. Twee vrijwilligers en pastoor Jeroen Smith komen voorgereden met een kleine bus, waar de reliekschrijn in wordt vervoerd. Ze brengen ook een kleine tentoonstelling mee die wordt opgesteld in de kerk en als de reliekschrijn is geplaatst, houdt de pastoor een korte inleiding waarin hij vertelt over Theresia. Daarna bidden de aanwezigen samen de rozenkrans met teksten van Theresia.

“We zijn een kleine parochiekern”, zegt Marianne Turk. “We zitten niet middenin de stad en hebben niet de grootste aanwas. Ik vind het dus heel bijzonder dat een belangrijke heilige als Theresia in onze parochiekern is.” Marjolein Steenstra sluit zich daarbij aan. Kort voor de komst van de reliek bracht ze nog de laatste dingen in gereedheid rond de tafel waarop de reliekschrijn geplaatst werd: een extra kleed, een kaarsenbak. “Ik vind het fantastisch. Echt heel bijzonder dat ze zo’n reis maakt helemaal van Frankrijk hiernaartoe.”

“Voor haar komst had ik me nog niet in haar verdiept. Nu ik haar verhaal hoor, denk ik: wat bijzonder dat ze de liefde van God zo heeft verspreid”, vervolgt Marianne. “Je hoeft je niet groter voor te doen dan je bent. Ergens in de teksten die ze nagelaten heeft zegt ze: je hoeft voor God niet allerlei moeilijke gebeden uit te spreken, vertel gewoon vanuit je hart wat in je leeft.” Haar eenvoud is bijzonder vind ook Marjolein Steenstra: “En dat ze het rozen laat regenen, dat mensen door haar gesterkt worden en bemoedigd worden, dat hebben we hard nodig.”

De rozen van Theresia verwijzen naar haar uitspraak dat ze vanuit de hemel nog veel goeds wilde doen: ze wilde het rozen laten regenen. Op haar beeld achterin de H. Laurentiuskerk zijn de rozen afgebeeld, in haar handen en neerdwarrelend. Op de plek naast het beeld krijgt nu ook de reliekschrijn een plek. “Het beeld staat er al heel lang”, vertelt Rinus Odijk. Hij heeft er tussen de vele andere beelden in de kerk nooit bijzonder oog voor gehad, maar loopt nu warm voor Theresia.

“Omdat de reliek hiernaartoe kwam heb ik Theresia opgezocht op Wikipedia. Nu ik haar verhaal heb gelezen boeit ze me ontzettend”, vertelt hij. “Ze had een grote band met Maria en ze helpt mij om Maria nog beter te vinden. Ik heb daar heel veel steun aan nu. Je moet ergens steun kunnen vinden als er zorgen zijn, moeilijkheden door ziekte. Ik las dat Theresia zelf ziek was. De reliekschrijn geeft een extra dimensie aan de zekerheid die ik ervaar: ik voel gewoon dat ze nu aanwezig is.”

V.l.n.r. Henk Granneman, Marianne Turk, Marjolein Steenstra, Rinus Odijk.

Wie al langer oog had voor het beeld is Henk Granneman. Hij woont in Zoetermeer waar hij actief is in de parochie, maar is afkomstig uit Stompwijk en hier ook koster. “Altijd als ik op zondag koster ben, ga ik eerst even naar het beeld van Theresia om dag te zeggen. Tijdens een vakantie in Normandië ben ik in Lisieux geweest. Ik heb de basiliek bezocht en alles bekeken en ik was toen behoorlijk geraakt door haar. Dat zo’n jonge vrouw zoveel teweeg kan brengen. De liefde die ze uitstraalt, dat probeer ik ook in mijn leven te doen, door iets te betekenen voor andere mensen, naar ze te luisteren en waar ik kan ook soms te troosten. Dat leer ik van haar en neem ik altijd mee in mijn leven.” Hij was vandaag vrij van het werk, vertelt hij. “Maar anders had ik er vrij voor gevraagd. Het is heel bijzonder dat ze hier is en we echt voelen dat zij aanwezig is bij ons in Stompwijk. We zijn zeer vereerd dat ze hier heeft mogen zijn. Ik zal deze dag niet snel vergeten.”

Meer over Theresia

Wie meer te weten wil komen over Theresia kan terecht bij onder meer uitgeverij Betsaida en RK Alpha Centrum voor bijvoorbeeld de volgende boeken:

• Jacques Gauthier, Ik heb dorst: Thérèse van Lisieux en Moeder Teresa van Calcutta
  • Hélène Mongin, Louis en Zélie Martin (€14,95). Nederlandse vertaling van de standaardbiografie over de ouders van de H. Theresia van Lisieux, het eerste echtpaar dat gezamenlijk heilig verklaard werd door paus Franciscus (2015)
  • John Paul Thomas, Lessen van de heilige Thérèse: De wijsheid van Gods kleine bloem
  • Jean C.J. D'Elbée, Geloven in de liefde: Een persoonlijke retraite volgens Heilige Thérèse van Lisieux
  • Er is ook een stripboek over Thérèse van Lisieux