Algemeen nieuws

Collecteschema 2025 verzonden aan parochies

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 oktober 2024

Op veel plekken is er gelegenheid om ook digitaal bij te dragen aan de collecte. (Foto: Terje Sollie via Pexels. Bewerking: bisdom Rotterdam)

Concrete doelen waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd

Parochiebesturen in het bisdom Rotterdam hebben het collecteschema 2025 ontvangen, zoals dat op 15 oktober is vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Het collecteschema schrijft een aantal concrete doelen voor waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd.

“In de viering van de eucharistie worden gelovigen, wanneer de gaven van brood en wijn naar het altaar worden gebracht, uitgenodigd daarbij aan te sluiten met een financiële bijdrage ten bate van de kerkgemeenschap”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de begeleidende brief aan de parochiebesturen. “De collecte is een uitdrukking van verbondenheid en ondersteunt de missie van de Kerk.”

Recent pleitte bisschop Van den Hende in een bijeenkomst over de oktober missiemaand nog voor goede aandacht voor de collectes van het landelijke collecterooster. “Parochies krimpen en je hoort mensen wel zeggen dat de parochie het geld voor de collectes zelf nodig heeft. Maar parochies zijn geen ‘bubbel’. We moeten oog blijven houden voor mensen die elders deel uitmaken van onze Kerk”, zei de bisschop.

Parochies zijn meer digitaal gaan collecteren en het aandeel digitale collectes groeit. De ervaring is ook dat mensen meer bijdragen wanneer zij digitaal geven. De algemeen econoom nodigt iedereen daarom uit voor de inspiratiebijeenkomst op maandag 11 november: ‘Digitaal collecteren: geldwerving om Kerk te kunnen zijn’ (19.30-21.30 uur in Rijswijk).

John Bakker: “Collectes zijn belangrijk en onderdeel van het totale financiële beleid van de parochie. Ik hoop dat u erin blijft slagen om de collectes op een goede manier te organiseren, met aandacht voor de aankondiging en het expliciet vermelden van het doel van de collecte, en een terugkoppeling aan parochianen over de opbrengst. Graag vraag ik uw aandacht voor het collecteschema.”