Kerkbalans en DocBase

maandag 11/11/2024

Inspiratiebijeenkomst digitaal collecteren

In veel parochies is Kerkbalans een sterk merk. Waar dat niet zo is, wordt meer bijgedragen via de collectes. De bijdragen Kerkbalans van alle parochies in het bisdom Rotterdam samen stegen in de jaren 2020 en 2021 en daalden in de twee jaren daarna. De collectes daalden in 2020 (kerken waren in de coronaperiode gesloten of beperkt open) en stegen in de daaropvolgende drie jaren. Voor het totaal van Kerkbalans, collectes en andere bijdragen is er in 2023 vergeleken met 2022 voor alle parochies in het bisdom Rotterdam samen een daling van 1%.

Overigens groeit het aandeel van de digitale collectes. Parochies zijn in 2023 meer digitaal gaan collecteren. Ongeveer 40% van de parochies collecteerde digitaal. De ervaring in parochies daarbij is dat mensen in de praktijk meer bijdragen wanneer zij digitaal geven bij de collecte.

We willen graag met u nadenken over de wijze waarop collectes goede en waar mogelijk nog betere aandacht kunnen krijgen. We nodigen u daarom van harte uit voor de Inspiratiebijeenkomst digitaal collecteren. Deze vindt plaats op 11 november. Met name parochiebestuurders zijn hiervoor uitgenodigd en coƶrdinatoren en leden van de werkgroepen Kerkbalans.

Tijdens de diocesane bijeenkomst geldwerving willen we samen met u stilstaan bij de resultaten en mogelijkheden van (digitaal) collecteren. Om er een gezamenlijke verdiepingsslag aan te geven: hoe kunnen meer mensen meedoen met de collecte en hoe kunnen we het makkelijker maken om te geven? Bisschop Van den Hende opent de avond inhoudelijk. Daarna krijgt u inspirerende voorbeelden van de Nierstichting en is er volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en elkaar op ideeƫn te brengen.

De locatie is:
Benedictus en Bernadette kerk
Sir Winston Churchilllaan 372 in Rijswijk

Programma:
19.30 uur Welkom (algemeen econoom John Bakker)
19.40 uur Over collectes in de Kerk (bisschop Van den Hende)
20.00 uur Ervaringen met digitaal collecteren (sprekers Nierstichting)
20.30 uur Koffie/thee en uitwisseling in groepen aan de hand van enkele gespreksvragen
21.10 uur Plenaire uitwisseling en aandachtspunten tot slot (Ad Sosef)
21.30 uur Einde avond