Netwerk van liefde

Bisschop bereidt oprichting voor van ‘missiebureau bisdom Rotterdam’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 18 september 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Ook in veranderde tijden de opdracht om missionair te zijn niet loslaten

Op 14 september was er op het bisdombureau in Rotterdam een impulsbijeenkomst voor de Wereldmissiemaand (oktober 2024). De nationaal directeur van Missio, Vincent Goulmy pr, was gastspreker. Hij vertelde deze ochtend over missie, de Wereldmissiemaand en de plaats van Missio in het internationale netwerk van de Katholieke Kerk. De ontmoeting begon met een eucharistieviering in de huiskapel van het bisdom. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant en verzorgde de homilie. Vincent Goulmy concelebreerde. Bisschop Van den Hende maakte deze ochtend bekend dat hij een missiebureau bisdom Rotterdam wil oprichten.

“In de Wereldmissiemaand worden we opnieuw herinnerd aan het grote belang van het doorgeven van de liefde van Christus”, preekt bisschop Van den Hende in de eucharistieviering deze ochtend. “Als wij de blijde boodschap verkondigen, is dat omdat we overtuigd zijn van de liefde van de Heer voor ieder van ons. De verspreiding van de liefde van Christus is een grote opgave. We mogen dat steeds opnieuw doen, in woorden en daden.”

Na de eucharistieviering heet de missiesecretaris van het bisdom, Frits Vermeulen, iedereen van harte welkom. Hij geeft het woord aan Vincent Goulmy. Deze vertelt aan de aanwezige vrijwilligers en leden van pastorale teams over het wereldwijde netwerk van de pauselijke missiewerken. Missio Nederland (de ‘werknaam’ van de Pauselijke Missiewerken Nederland) maakt daar onderdeel van uit, en daarmee ook iedereen die in parochies meedoet door missieprojecten te steunen via de oktobercollectes in de kerk.

Nationaal directeur van Missio, Vincent Goulmy pr.

Vincent Goulmy vertelt ook over de geschiedenis en de missie van het missiewerk. De eerste Wereldmissiemaand werd gehouden in 1926. “In de Wereldmissiemaand staat wereldwijd de missie van de Kerk centraal: de missionaire roeping van iedereen en de solidariteit met mensen in missionaire gebieden”, vertelt hij. “Het is geen doorslaggevend argument geweest destijds voor oktober als missiemaand, maar het is wel een feit dat we aan het begin van deze maand de feestdag van de heilige Theresia van Lisieux vieren, patroonheilige van de missie. Zij is nooit in een missiegebied geweest en verliet haar klooster niet, maar ze had een missionaire geest. Theresia laat zien dat je als gelovige, in welke levensomstandigheden dan ook, een fundamenteel missionaire geest kunt hebben.”

Paus Franciscus schrijft elk jaar een boodschap voor de Wereldmissiedag. Het thema kiest de paus uit voorstellen die alle 120 landelijke directeuren van de Pauselijke Missiewerken wereldwijd samen kunnen doen. Voor dit jaar koos de paus het thema: “Ga en nodig iedereen uit voor het feestmaal (vgl. Matteüs 22, 9)”. Vincent Goulmy: “De paus spreekt over een missionaire houding van de Kerk, die mensen opzoekt aan de randen van de samenleving en die iedereen insluit.” Missie is het evangelie verkondigen in woord en daad. Projecten die bouwen aan betere levensomstandigheden van mensen horen daarbij. Ze zijn bovendien een uiting van onderlinge solidariteit.

“Er is veel veranderd in de afgelopen vijftig jaar”, zegt daarna de bisschop. “Vroeger kenden we in onze streken veel parochianen die missionaris werden en de wereld overgingen, en hoorden we als het ware automatisch de verhalen en verzoeken om steun. Ook in veranderde tijden mogen we de opdracht om missionair te zijn niet loslaten. De missionaire geest betekent dat je op de eerste plaats met Christus verbonden bent en door Hem met elkaar. Dat betekent dat je contacten niet zo nodig zelf hoeft te beginnen, maar dat je de contacten die de Heer ons geeft kunt versterken en verdiepen. De Kerk is een gemeenschap. Dat maakt ons tot bondgenoten voor het evangelie.”

Bisschop Van den Hende zal voor het bisdom Rotterdam een missiebureau oprichten.

De bisschop houdt een pleidooi om de missionaire gezindheid levend te houden en maakt bekend dat hij voor het bisdom Rotterdam een missiebureau op zal richten. “Ik wil graag extra aandacht vragen voor het missionaire werk van de Kerk”, zegt de bisschop. “We hebben in ons bisdom grote aandacht voor caritas en diaconie, samen met de parochiële caritas instellingen. Op eenzelfde manier wil ik bisdombreed extra aandacht vragen voor missie. Om de missionaire geest meer met elkaar te beleven en ook om geld in te zamelen en projecten te financieren, want dat hoort ook bij een missionaire Kerk.” Binnenkort brengen de bisschop en missiesecretaris Frits Vermeulen een bezoek aan het missiebureau in het bisdom Roermond om te horen over de manier waarop dat is opgezet. “Denk niet aan een grote instelling”, benadrukt de bisschop, “maar aan de persoon van de missiesecretaris en een netwerk van contacten in parochies en internationaal.”

De bisschop pleit tot slot voor goede aandacht voor de collectes in de Wereldmissiemaand en de andere collectes op het landelijke collecterooster. “Parochies krimpen en je hoort mensen wel zeggen dat de parochie het geld voor de collectes zelf nodig heeft. Maar parochies zijn geen ‘bubbel’. We moeten oog blijven houden voor mensen elders die deel uitmaken van dezelfde Kerk als die waarin wij staan”, zegt de bisschop. “Ik hoop van het missiebureau bisdom Rotterdam dat we projecten kunnen steunen waaruit ons enthousiasme blijkt, en dat we door de informatie en de ervaring van elders in de Kerk verrijkt worden met een evangelische gezindheid.”