Algemeen nieuws

Collecteschema 2024 verzonden aan parochies

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 05 juli 2023

Op veel plekken is er gelegenheid om ook digitaal bij te dragen aan de collecte. (Foto: Terje Sollie via Pexels. Bewerking: bisdom Rotterdam)

Concrete doelen waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd

Parochiebesturen in het bisdom Rotterdam hebben het collecteschema 2024 ontvangen, zoals dat op 13 juni is vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Het collecteschema schrijft een aantal concrete doelen voor waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd.

“In de viering van de eucharistie worden gelovigen, wanneer de gaven van brood en wijn naar het altaar worden gebracht, uitgenodigd daarbij aan te sluiten met een financiële bijdrage ten bate van de kerkgemeenschap”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de begeleidende brief aan de parochiebesturen.

In oktober van 2023 en 2024 vindt in Rome de bisschoppensynode plaats ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Het woord “synode” is afgeleid van het Griekse woord sunodos, dat ‘samen op weg’ betekent. “De drie trefwoorden (communio, participatio, missio) gaan over onze verbondenheid met elkaar rond Christus, over participeren en de missie van de Kerk”, schrijft de algemeen econoom. “Ook de bijdrage van parochianen aan de collecte kunnen we in dit verband zien. De collecte is een uitdrukking van verbondenheid en ondersteunt de missie van de Kerk.”