Netwerk van liefde

Nieuw: Na de DOCAT is er nu ook het DOCAT Werkboek

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 16 juni 2023

Het Werkboek helpt bij het samen lezen van de DOCAT in de parochies en het bestuderen van de sociale leer van de Kerk

In november vorig jaar is de Nederlandse vertaling van de DOCAT gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de diakenkring van het bisdom. Nu is voor parochies en PCI’en in het bisdom ook het Werkboek bij de DOCAT gereed. Pastorale teams in het bisdom Rotterdam ontvingen deze week een exemplaar van bisschop Van den Hende. Dit werd per post aan de parochiesecretariaten gestuurd.

“De sociale leer van de Kerk gaat over de vraag hoe we als gelovigen persoonlijk en samen met anderen kunnen bouwen aan een beschaving van liefde. De DOCAT en het Werkboek willen helpen bij het vinden van een concreet en praktisch antwoord op die vraag”, schrijft de bisschop in de aanbiedingsbrief.

De DOCAT is een van oorsprong Duitse uitgave waarin voor jongeren de sociale leer van de Kerk op een toegankelijke manier uiteen wordt gezet. Toen de DOCAT werd gepresenteerd bij de Wereldjongerendagen in Krakau (2016) riep paus Franciscus jongeren op om geen ‘bankhangers’ te zijn, maar in beweging te komen vanwege hun geloof.

Bisschop Van den Hende: “Bij de komende Wereldjongerendagen zal die oproep opnieuw nadrukkelijk klinken rond het thema van de WJD: ‘Maria stond op en ging met spoed’ (Lucas 1, 39). Paus Franciscus geeft de jongeren Maria als voorbeeld: zij stond op en ging erop uit, met de zekerheid dat het plan van God het beste plan was voor haar leven.”

“Ik ben blij dat we de DOCAT in het Nederlands hebben kunnen vertalen en uitgeven en dat daarbij nu ook dit Werkboek is verschenen”, schrijft de bisschop. Hij spreekt de hoop uit dat het Werkboek de pastorale teams helpt bij het samen lezen van de DOCAT en het bestuderen van de sociale leer van de Kerk in de parochies.

• De DOCAT verscheen als samenwerking van het bisdom Rotterdam en uitgeverij Adveniat. Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel, maar voor parochies en PCI’en in het bisdom Rotterdam verkrijgbaar tegen kostprijs (€ 5,00).
  • Het Werkboek is een uitgave in eigen beheer en alleen via het bisdom verkrijgbaar (€ 5,00). Het Werkboek is ook online beschikbaar op docat.nl. Daar kunnen de verschillende hoofdstukken worden gedownload en zo eenvoudig geprint
  • Bestellen? Parochies en PCI’en kunnen voor de DOCAT en het Werkboek contact opnemen met bureau@bisdomrotterdam.nl. Individuele bestellingen kunnen worden gedaan via de webwinkel

Het DOCAT Werkboek

Het Werkboek is op dezelfde manier als de DOCAT ingedeeld met twaalf delen, die de twaalf belangrijke onderdelen van de katholieke sociale leer weerspiegelen. De twaalf hoofdstukken leggen uit wat de Kerk leert over de waardigheid van de menselijke persoon, wat deze waardigheid betekent voor alle gebieden van het menselijke leven (vanaf het gezin tot de internationale gemeenschap) en wat de consequenties ervan zijn voor het economische, politieke en ecologische leven.

Elk hoofdstuk van het Werkboek bestaat uit drie thema’s voor studie, gesprek, reflectie en de toepassing in je eigen dagelijkse leven. Ieder thema heeft dezelfde opbouw. Allereerst is er een korte inleiding op het thema met nummers uit de DOCAT om te lezen en vragen om te beantwoorden (Wat zegt de DOCAT?). Daarnaast worden er bijbelcitaten gegeven met vragen voor reflectie en ter overweging (Wat zegt de Bijbel?).

Ook zijn er telkens enkele vragen om alleen of in een groep over na te denken Doen: reflectie, gespreksvragen voor kleine of grote groepen. Doen: gesprek. En enkele opdrachten om in de volgende week te doen om toe te passen wat je hebt geleerd Doen: actie.