Aankomst reliek heilige Theresia van Lisieux in Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 24 mei 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

De reliek is in Rotterdam en reist daarna langs parochies in Leiden, Voorschoten en Den Haag

Van 24 mei t/m 16 juni is een reliek van de heilige Theresia van Lisieux (1873 - 1897) in het bisdom Rotterdam. De reliek is afkomstig uit Lisieux, werd daar opgehaald en kwam op vrijdagmiddag 24 mei aan in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. De reliek van de heilige Theresia is t/m 31 mei in Rotterdam en reist daarna langs parochies in Leiden, Voorschoten en Den Haag.

Deze vrijdagmiddag is bisschop Van den Hende aanwezig in de kathedraal. Er is een uur van aanbidding van het allerheiligst Sacrament en aansluitend een vesperviering. In de kathedraal is een tentoonstelling opgesteld met panelen uit Lisieux die uitleg geven over het leven van Theresia en haar spiritualiteit.

Ook zusters van Moeder Teresa van de communiteit in Rotterdam zijn deze middag naar de kathedraal gekomen om te bidden bij de reliekschrijn. Moeder Teresa koos haar naam als een verwijzing naar Theresia van Lisieux.

“Theresia van Lisieux is een bijzondere heilige”, zegt plebaan Michel Hagen. “We kunnen veel van haar leren. Theresia wijst op de kleine weg. Juist in de kleine dingen kun je jouw liefde leggen. Jezus laat de kinderen bij zich komen en zegt: als gij niet wordt als kinderen kunt gij het koninkrijk Gods niet binnengaan. Theresia heeft geleefd vanuit dat besef. Ze heeft ons de kleine weg voorgeleefd en wij mogen het proberen na te doen: durf klein te zijn, want -zo zegt Theresia- dan tilt de Heer je op.”

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.