Rotterdam - Parochies in het bisdom verwelkomen reliek H. Theresia

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 17 mei 2024

De kathedraal in Rotterdam ontvangt de relieken van 25 t/m 31 mei

De relieken van de heilige Theresia van Lisieux zijn in de periode van 24 mei t/m 16 juni in verschillende parochies in het bisdom Rotterdam (zie onderaan deze pagina). De HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal verwelkomt de relieken van 25 t/m 31 mei. Een interview met plebaan Michel Hagen.

Hoe bijzonder is de ontvangst van de reliek van Theresia van Lisieux?

“Dat er relieken van heiligen in kerken zijn, is op zich niet bijzonder. In veel kerken worden relieken van heiligen bewaard. Soms vergeten we dat wel eens. En in de altaren in kerken worden relieken bewaard onder de altaarsteen. Dat gaat terug op de eerste christenen die in de catacomben op de graven van de martelaren de eucharistie vierden. Het bracht hen dicht bij het geloof en de moed van de martelaren en hun liefde voor God.”

“Relieken brengen ons in de nabijheid van de heilige. Er komt werkelijk iets van de heilige in ons midden. De reliek van Theresia van Lisieux die nu naar Rotterdam komt, is een stukje van haar ruggengraat. Het is een eerstegraads reliek, want uit haar lichaam genomen. Tweedegraads relieken zijn bijvoorbeeld voorwerpen die met een heilige in contact zijn geweest tijdens zijn of haar leven. Denk bijvoorbeeld aan kleding. Derdegraads relieken zijn voorwerpen die na het overlijden van de heilige met hem of haar in contact zijn geweest, zoals stukjes stof. Als we teruggaan in de geschiedenis lezen we dat mensen de lijfdoeken van de apostelen, hun kleding dus, naar de zieken brachten voor genezing. En we kennen het verhaal van de zieke vrouw die naar Jezus gaat (Marcus 5, 25-29). Ze gelooft dat Jezus haar kan genezen en zegt: ‘Als ik slechts zijn kleren kan aanraken, zal ik al genezen zijn.’ En zij geneest inderdaad.”

“Relieken zoals de reliek van Theresia van Lisieux blijven vrijwel altijd op één plek. Nu is ervoor gekozen om de relieken te laten reizen. Zo ontvingen we in april in de kathedraal vier dagen de relieken van de heilige Bernadette Soubirous uit Lourdes. En nu vanuit Lisieux komen de relieken van Theresia naar ons toe. Dat is tamelijk uniek.”

“Theresia heeft ons de kleine weg getoond. Ze wijst ons erop dat onze kleinheid voor God geen hindernis is. Integendeel. Jezus zegt: als we niet worden als kinderen, kunnen we het Rijk Gods niet binnengaan. Een kind weet zich afhankelijk van zijn ouders en vertrouwt volledig op hen. En wij moeten datzelfde vertrouwen hebben op God, onze Vader. Datzelfde geloof en diezelfde overgave als een kind heeft. Dan kan God in ons leven doen wat Hij voor ons kan doen.”

“Theresia wijst ons erop dat onze kleinheid voor God geen hindernis is. Integendeel.”

Wat biedt de parochie aan op de dagen dat de reliek bij jullie is?

“Op dinsdag 28 mei is er een dag waarvoor priesters, religieuzen en diakens worden uitgenodigd. Het is een ontmoetingsdag, waarbij we de eucharistie zullen vieren met de bisschop, die ook een inleiding zal geven. Theresia heeft altijd een bijzondere band gehad met priesters en veel voor de priesters gebeden. Uit die gedachte is deze dag voortgekomen. We zullen over haar spiritualiteit spreken, er zal een moment van aanbidding van het Allerheiligst Sacrament zijn met biechtgelegenheid en we zullen Theresia vragen om haar voorspraak.”

“Op woensdagavond 29 mei zal pastoor Jeroen Smith een inleiding geven voor alle geïnteresseerden. Hij komt daarvoor uit Leiden, waar hij de inleiding ook zal houden wanneer de relieken daar zijn. Verder is de kathedraal ruimer open dan normaal voor iedereen die bij Theresia wil komen bidden. Iedereen is welkom op deze dagen, bijvoorbeeld om de vespers mee te bidden rond vijf uur.”

“Het worden bijzondere dagen, verwacht ik. Toen Bernadette bij ons was, zagen we dat het mensen veel deed. Dat zal bij Theresia ongetwijfeld ook zo zijn. We zullen zorgen voor veel rozen bij de reliekschrijn, omdat Theresia het rozen wilde laten regenen vanuit de hemel: hemelse weldaden. Zij hoopte vanuit de hemel veel goeds te kunnen doen.”

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.