Algemeen nieuws

Lees nu de nieuwsbrief van het Economaat

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 18 oktober 2024

Foto: Jakub Zerdzicki via Unsplash

Het nieuws van de afdeling economaat in het derde kwartaal

De nieuwe nieuwsbrief van het economaat is half oktober verstuurd. In de nieuwsbrief is onder meer aandacht voor de digitale aanvraagformulieren voor de Bisschoppelijke Machtiging, een penningmeestersoverleg, de diocesane afdracht 2025 en de begroting 2025.

Ook de bijeenkomst die het economaat organiseert op maandagavond 11 november is opgenomen. Dit is de “inspiratiebijeenkomst digitaal collecteren: geldwerving om Kerk te kunnen zijn”.

In het voorjaar zijn informatiebijeenkomsten gehouden over de nieuwe Omgevingswet en kerkgebouwen. Het CIO-K (de commissie Kerkgebouwen van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) heeft nu ook een handreiking beschikbaar “Kerkbesturen en de Omgevingswet”. Dit is een naslagwerk speciaal voor kerkgenootschappen. Een hard-copy van de handreiking wordt aan alle parochies in het bisdom verzonden. De handreiking is ook digitaal beschikbaar. De link is opgenomen in de digitale nieuwsbrief van het economaat.

De onderwerpen in de nieuwsbrief van het economaat zijn: wet- en regelgeving/juridisch, financieel, gebouwen, ledenadministratie/automatisering. Daarnaast is er een korte agenda opgenomen en algemeen nieuws.

De nieuwsbrief wordt standaard verzonden aan een aantal specifieke groepen in het bisdom voor wie het nieuws van belang is, zoals de bestuursleden van parochies en pci'en in het bisdom. Belangstellenden die de nieuwsbrief ook willen ontvangen, zoals vrijwilligers die zich inzetten voor de ledenadministratie of de (kerk)gebouwen, kunnen een persoonlijk abonnement nemen via de bisdomwebsite nieuwsbrieven.