Nieuwe Omgevingswet en kerkgebouwen

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 mei 2024

Foto: Tom Rumble via Unsplash

Alle kerkeigenaren krijgen te maken met de nieuwe Omgevingswet

Parochiebesturen in het bisdom Rotterdam en mensen van kerklocaties zijn uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst over de nieuwe Omgevingswet en kerkgebouwen. “Iedereen krijgt hiermee te maken”, benadrukt Karien van Velsen, hoofd van het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken.

Het betreft een landelijke informatiebijeenkomst die in totaal drie keer wordt georganiseerd voor de kerkbesturen van de kerkgenootschappen die zijn aangesloten bij het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO).

“Letterlijk iedereen in Nederland krijgt te maken met de nieuwe Omgevingswet”, zegt Karien van Velsen. “De Omgevingswet is er sinds 1 januari van dit jaar en erin zijn 26 wetten samengevoegd. Wil je iets organiseren? Wil je iets verbouwen? Dan heb je ermee te maken. Wil iemand anders naast jou iets verbouwen? Dan heb je er ook te maken. Want in de wet is aangegeven dat er participatie moet zijn tijdens het proces. Dus als je buren iets willen gaan doen, mag jij daar iets over zeggen. En andersom ook. Denk aan een processie of een parochiefeest in de buitenlucht. Je maakt geluid. Je hebt misschien extra parkeerplaatsen nodig. Dan heb je een omgevingsvergunning nodig, zoals overigens nu ook al.”

Op de avonden wordt hierover informatie gegeven. Die informatie is ook nuttig vanwege participatietrajecten bij het tot stand komen van gemeentelijke omgevingsplannen. “Gemeentes gaan de komende tijd de Omgevingswet nader ‘inkleuren’ met een omgevingsplan”, vervolgt Karien. “Bestemmingsplannen worden volgens de nieuwe wet vervangen door omgevingsplannen. Daar kun je als kerkeigenaar over meepraten. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat de landelijke regeling omtrent het luiden van klokken zal vervallen. Gemeenten stellen hier zelf regels voor op in het omgevingsplan. De komende periode is dé gelegenheid om mee te denken en mee te praten. Deze informatieavond helpt parochies daarbij.”

Hoewel online meedoen kan, hoopt Karien van Velsen dat veel betrokkenen uit parochiebesturen en kerklocaties naar een van de fysieke bijeenkomsten kunnen komen. “Dat praat toch net wat makkelijker en je kunt vragen stellen aan de spreker.” Besturen kunnen ook kijken of één of twee personen fysiek deel kunnen nemen en anderen uit het bestuur en van locaties online aansluiten. Karien van Velsen: “Zeker ook degenen die op een kerklocatie te maken krijgen met de omgevingswet zijn van harte uitgenodigd.”

Het CIO werkt voor deze bijeenkomsten samen met bureau Advinci Erfgoedmatch. “De presentatie die is gemaakt voor de bijeenkomsten heeft in het bisdom Rotterdam al proefgedraaid voor drie bestuurders uit verschillende parochies. Die waren erg enthousiast en onderstrepen de uitnodiging om deel te nemen”, aldus Karien.

• Download de uitnodiging voor meer informatie en aanmelden:
    Informatiebijeenkomst omgevingswet & kerkgebouw
  • De informatiebijeenkomst wordt landelijk drie keer georganiseerd op:
    • Dinsdagavond 14 mei 2024, Waalwijk, Kerk aan de Haven
      Inloop 18:30 - Start 19:00 - afsluiting 22:00 uur