Algemeen nieuws

Bisdom digitaliseert aanvraagformulieren voor de bisschoppelijke machtiging

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 18 oktober 2024

Foto: Unsplash

Digitale aanvraagformulieren voor gebruik in het bisdom Rotterdam

Het bisdom Rotterdam digitaliseert de aanvraagformulieren voor de bisschoppelijke machtiging. De eerste formulieren zijn half oktober gepubliceerd. Dit vermeldt de digitale nieuwsbrief van de afdeling economaat voor het derde kwartaal. Er zijn nu twaalf formulieren online beschikbaar. Negen formulieren volgen nog in de komende periode.

De bisschoppelijke machtiging is een van de manieren waarop het bisdom toezicht houdt op het financieel-juridische reilen en zeilen in de parochies, met het oog op zorgvuldig beheer. Parochies hebben deze schriftelijke machtiging nodig voorafgaand aan daden van buitengewoon beheer. De bisschoppelijke machtiging moet tijdig worden aangevraagd, voorzien van alle benodigde documentatie. Hoofdstuk 8 in het ‘Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland’ (ARBP) geeft aan waarvoor een parochiebestuur een bisschoppelijke machtiging nodig heeft.

De digitalisering van het aanvraagformulier voor de bisschoppelijke machtiging werd eerder dit jaar toegelicht tijdens de vicariaatsbijeenkomst van het economaat op 13 juni. Margriet Piek van het economaat en Edgar de Bruijn van het bouwbureau van het bisdom gaven toen een toelichting. Goed en volledig ingevulde formulieren helpen bij de behandeling van de aanvragen. “De digitale formulieren moeten ervoor zorgen dat aanvragen voor een bisschoppelijke machtiging compleet binnenkomen. Dat helpt u en ook ons”, zei Edgar de Bruijn bij die gelegenheid.

Er is een onderverdeling gemaakt naar een drietal hoofdonderwerpen: Bouw, Overeenkomsten en Overige. De formulieren met een * komen beschikbaar in de komende periode.

Bouw:

• Statuten *
  • Regelingen *
  • Herbestemming *

De digitale aanvraagformulieren voor de bisschoppelijke machtiging zijn gepubliceerd onder documenten/downloads op deze website. Geadviseerd wordt om altijd van de website de laatste versie te downloaden en geen kopieën te maken van een eerdere versie. Mail voor vragen en/of opmerkingen naar Edgar de Bruijn of Margriet Piek.