Inspiratie

Vicariaatsbijeenkomst economaat: informatie en ontmoeting

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 18 juni 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Zestig bestuurders namen deel aan de vicariaatsbijeenkomst die hybride werd gehouden

Op donderdag 13 juni vond de vicariaatsbijeenkomst van het economaat plaats in de ruimte bij de HH. Benedictus en Bernadettekerk in Rijswijk. Vicaris-generaal Lex van Deelen heette iedereen welkom en opende de bijeenkomst met een gebed om de Heilige Geest en een gezamenlijk gebeden Onze Vader.

Voor de pauze zijn er vier sprekers en daarna drie. De bijeenkomst wordt hybride aangeboden zodat ook mensen vanuit huis mee kunnen doen. Voor wie fysiek aanwezig is, is de bijeenkomst ook een gelegenheid om elkaar en medewerkers van het bisdombureau te ontmoeten. Vicaris-generaal Van Deelen stelt deze avond een nieuwe medewerker op het economaat voor. Per 1 mei is Rob van de Velde MFP gestart als adjunct-econoom.

Algemeen econoom John Bakker stipt als eerste spreker onder meer de ledenadministratie SILA aan en spreekt over korte lijnen in de communicatie middels app en nieuwsbrieven. Daarna is het woord aan Ad Sosef voor de actie Kerkbalans. Hij presenteert cijfers van de afgelopen jaren en vertelt over acties in parochies om de ledenadministratie op te schonen. Vele vrijwilligers zetten zich daar op dit moment voor in en samen met Juré Arends van het economaat verzorgt Ad Sosef trainingen. Hij vraagt deze avond aandacht voor digitaal collecteren via QR-codes, omdat dit bewezen goede resultaten geeft. Heel veel mensen hebben immers geen contant geld meer bij zich. Tot slot nodigt Ad Sosef iedereen uit voor de meet & greet Kerkbalans op 24 september om ideeën en inspiratie op te doen voor de volgende actieperiode.

Daarna vertelt Marieke Wijnbeld over een aantal juridische zaken. Zij is zelfstandig juridisch adviseur en ondersteunt het bisdom en parochies inzake juridische onderwerpen. Marieke Wijnbeld spreekt over ontwikkelingen in het huurrecht, over ontwikkelingen rond vertrouwenspersonen in het kader van het preventiebeleid in de Kerk, en over het vernieuwde modelreglement voor het beheer van een R.-K. Begraafplaats (te vinden op rkkerk.nl).

De volgende spreker is Remco Rothkrantz. Samen met Ilse van Klooster van Grrey Company is hij aanwezig om te vertellen over de ondersteuning die Grrey Company parochies kan bieden als het gaat om verkoop van vastgoed. Dit is altijd na en vanuit contact van de parochie met het bisdom, benadrukt hij. Een belangrijk aanspreekpunt voor parochies hierin is het bouwbureau van het bisdom. Hiervan zijn Karien van Velsen en Edgar de Bruijn deze avond aanwezig.

Samen met Margriet Piek van het economaat presenteert Edgar de Bruijn na de pauze, die wordt gebruikt om verder bij te praten, de wijze waarop parochies over enige tijd een bisschoppelijke machtiging kunnen aanvragen via digitale formulieren.

Goed en volledig ingevulde formulieren helpen bij de behandeling van de aanvragen. “De digitale formulieren moeten ervoor zorgen dat aanvragen voor een bisschoppelijke machtiging compleet binnenkomen. Dat helpt u en ook ons. Als een aanvraag niet volledig is, moet er worden gebeld en gemaild en dat levert altijd vertraging op”, aldus Edgar de Bruijn. Vicaris-generaal Van Deelen sluit daar later op de avond nog bij aan. Hij wijst de parochiebestuurders op het mutatieformulier ‘Benoemingen in kerkelijke instellingen’. Dit staat sinds juni 2023 op de website van het bisdom onder downloads. “Ook daarvoor geldt: hoe beter u dit formulier invult, hoe beter wij het op het bisdom kunnen verwerken”, aldus de vicaris-generaal.

De bisschoppelijke machtiging moet niet worden gezien als ‘een lastige hobbel’, benadrukt algemeen econoom John Bakker deze avond. “Het wil zeggen dat we samen een verantwoordelijkheid nemen.” Bij de formulieren wordt verwezen naar artikel 53 uit het ‘Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland’ (ARBP) over de bisschoppelijke machtiging. In het verlengde hiervan wordt vanuit de zaal een vraag gesteld naar de hoogte van het bedrag waarvoor een bisschoppelijke machtiging nodig is. Dit is vanaf € 5.000 en altijd (d.w.z. bij alle bedragen) als het gaat om contractuele verplichtingen die een parochiebestuur aan gaat.

Karien van Velsen spreekt daarna over de nieuwe Omgevingswet. Er zijn landelijk drie bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor alle dertig denominaties aangesloten bij het CIO, waaronder parochies en protestantse gemeentes. Binnenkort volgt een digitale handreiking die via het bisdom aan parochies zal worden gestuurd.

“De nieuwe Omgevingswet is ingegaan op 1 januari 2024 en is een samenvoeging van 26 wetten die allemaal te maken hebben met de omgeving”, vertelt Karien van Velsen. Ze drukt de parochiebestuurders op het hart om contact te zoeken met de burgerlijke overheid over de Omgevingswet. Gemeentes zullen de wet namelijk de komende tijd gaan vertalen naar de lokale situatie. Karien van Velsen: “Participatie is een belangrijk sleutelwoord als het gaat om de Omgevingswet. Dus zoek het contact en zorg dat je meepraat als parochie.” Ze heeft een folder beschikbaar met onder meer informatie over het geluid rondom vieringen in de kerk. Deze zegt: “Totdat er een definitief vastgesteld omgevingsplan is zijn er landelijke regels over het geluid rondom de kerkdiensten. Bepleit bij de eigen gemeente dat deze regels ook na de overgangsfase gehandhaafd blijven.” De folder reikt daar ook een tekst voor aan.

Van de afdeling economaat vertelt Aureel van Wersch tot slot over de jaarrekening en de financiële verantwoording van parochies. “Kerkelijke instellingen zijn een ANBI en hebben een publicatieplicht”, zegt hij. “Het toezicht daarop gebeurt door de Belastingdienst. In overleg met het CIO is er een convenant gesloten over zogeheten ‘horizontaal toezicht’. Daarbij ziet het kerkgenootschap, en binnen de katholieke Kerk de bisdommen, toe op het naleven van de publicatieverplichtingen door de kerkelijke instellingen.” Hij spoort de bestuurders aan om daar goed op te letten en de nodige gegevens tijdig bij het bisdom aan te leveren.

Het economaat organiseert na de zomer de volgende bijeenkomsten:

Voor deze bijeenkomsten geldt dat de uitnodiging, het programma en locatie tijdig volgen.

Per 1 mei is Rob van de Velde MFP gestart als adjunct-econoom bij het bisdom Rotterdam.

Deel dit item

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsupdate en mis niets.

Aanmelding aan het verwerken
Er is iets fout gegaan bij het aanmelden
Bedankt voor je aanmelding
× Deze popup niet meer weergeven