Netwerk van liefde

Verdriet en schulden: oefen om het bespreekbaar te maken

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 mei 2024

Foto: SchuldHulpMaatje

Startpakket helpt in parochies en caritasinstellingen om de vraag te stellen: ‘Red je het wel?’

Ingrijpende gebeurtenissen in het leven kunnen financiële gevolgen hebben en tot problemen leiden. Bijvoorbeeld wanneer je ziek wordt. Dan is het nodig dat iemand de vraag durft te stellen: “Red je het wel?” In het bisdom Rotterdam wordt daarvoor nu parochies en caritasinstellingen een “Startpakket” aangeboden in samenwerking met SchuldHulpMaatje.

Het Startpakket helpt om op het goede moment de vraag te stellen: Red je het wel? “Veel mensen vinden het lastig om die vraag te stellen”, vertellen de initiatiefnemers. “Zit deze persoon er wel op te wachten? Wie ben ik om dat te vragen? De ervaring leert echter dat de vraag ‘Red je het wel?’ voor veel mensen met geldzorgen de eerste stap is om eerder op zoek te gaan naar hulp. Hiermee kan verdere stapeling van problemen voorkomen worden.”

In het bisdom Rotterdam bood Piet Timmermans aan bisschop Van den Hende het eerste Startpakket aan bij de chrismamis (27 maart). Inmiddels zijn heel wat pakketten verspreid. In de vergadering van de DCI (Diocesane Caritas Instelling) werd daar op 1 mei bij stilgestaan. Piet Timmermans, diocesaan dienstverlener voor caritas en diaconie, bood daarbij de voorzitter van de DCI, diaken Jos van Adrichem, een Startpakket aan.

“De Startpakketten worden in het bisdom Rotterdam beschikbaar gesteld door de Diocesane Caritas Instelling”, vertelt Piet Timmermans. “Inmiddels staat de stand op achttien pakketten die hun weg in het bisdom hebben gevonden. Op belangrijke momenten in het leven zoeken mensen zin en betekenis in de kerk. Bij een uitvaart bijvoorbeeld, als ze een baan zijn kwijtgeraakt of als mensen uit elkaar gaan. Ze vinden meestal wel een luisterend oor. Maar zelden wordt er doorgevraagd: red je het wel, financieel?”

“Het blijkt namelijk dat mensen die in schulden terecht gekomen zijn vaak een van deze drie dingen hebben meegemaakt: overlijden, baanverlies of een scheiding. Het startpakket ‘Red je het wel?’ is bedoeld om kerk-mensen die in zulke situaties gesprekspartners zijn, te helpen oefenen met deze vraag”, zegt hij. “Mocht het lukken om hierover te praten voor de narigheid rond schulden compleet is, dan is de weg terug naar financieel evenwicht een stuk minder ingewikkeld.”

• Parochies en caritasinstellingen die een Startpakket willen ontvangen, kunnen mailen naar p.timmermans@bisdomrotterdam.nl. Ook om ervaringen te delen rond het werken met het Startpakket
  • Zie voor meer informatie ook redjehetwel.nl (SchuldHulpMaatje)

Piet Timmermans biedt DCI-voorzitter diaken Jos van Adrichem een Startpakket aan. (Foto: Bisdom Rotterdam