Netwerk van liefde

Verdiepingsbijeenkomsten Veertigdagentijd over de sociale leer

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2024

Foto: Elyse Chia Kye via Unsplash

‘Bouwen aan een beschaving van liefde’ over de sociale leer van de Kerk

In de Veertigdagentijd werd vanuit het bisdom een serie verdiepingsbijeenkomsten aangeboden over de sociale leer van de Kerk. Op zaterdag 17 februari kwam een groep van dertien personen voor het eerst bijeen om zich in de Vastentijd te verdiepen in de sociale leer van de Kerk.

De cursus werd gegeven door Hein Steneker: “Voor de meeste cursisten was het een ontdekking dat de Katholieke Kerk zich zo op een systematische wijze bezighoudt met hedendaagse vraagstukken, zoals armoede, oorlog en vrede, mensenrechten, milieuvervuiling, klimaatverandering, arbeidsverhoudingen, onderwijs, enzovoort.”

Vanaf het einde van de negentiende eeuw hebben verschillende pausen deze standpunten ontwikkeld vanuit het Evangelie tot een geordende sociale leer. Naastenliefde (vgl. Matteüs 22, 36-40), zorg voor de minsten der mijnen (Matteüs 25, 40), zorg voor Gods schepping (Genesis 1, 28-30) zijn hierbij belangrijke bijbelse inspiratiebronnen om hedendaagse maatschappelijke vraagstukken te overdenken.

“Dat heeft onder andere onze huidige paus Franciscus gedaan in zijn encyclieken ‘Laudato Si’ (2015) en Fratelli Tutti’ (2020)”, aldus Hein Steneker. “Het gaat de Kerk om te komen tot het goede samenleven, waarin ieder mens uniek is en tot ontplooiing kan komen. Om met woorden van Paus Paulus VI te spreken: bouwen aan een ‘beschaving van liefde’.”

“Ik beschouwde mijn kerkelijk en professionele leven tot nu toe als gescheiden werelden.”

De cursus, van vier bijeenkomsten, was vooral een kennismaking met de grondbeginselen en uitgangspunten van de sociale leer, waarbij de cursisten hun eigen inzichten in en/of engagement bij maatschappelijke vraagstukken in relatie konden brengen met deze grondbeginselen en uitgangspunten.

Aan het slot van de cursus is door de cursisten een korte eindopdracht gemaakt. “Het was voor mij een stukje bewustwording”, gaf een van hen daarbij aan. “Erg bedankt voor de mooie lessen van de mooie leer!” Een ander vertelde: “Ik beschouwde mijn kerkelijk en professionele leven tot nu toe als gescheiden werelden, waarbij de één vooral ging om persoonlijke spirituele groei, en de ander om burgerinitiatieven, netwerken van solidariteit, lokale overheden op sociale en ecologische thema’s. Deze cursus heeft me laten zien dat integratie tussen deze twee eigenlijk volkomen evident is. Daarmee heb ik een volwaardige geloofsbasis ontvangen voor een duurzaam engagement in stad en wetenschap.”

Foto: Bisdom Rotterdam