Netwerk van liefde

Caritas instellingen samen op weg met de Caritas Actie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 08 mei 2024

De bijeenkomst was interactief en had onder meer een korte schrijfopdracht. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Gezamenlijke voorbereiding in reeks van vijf bijeenkomsten

Dit jaar start een nieuw initiatief in het bisdom Rotterdam: de Caritas Actie. De actie wordt in het najaar voor het eerst gehouden (26 oktober - 24 november). Bij de Caritas Actie hoort een gezamenlijke voorbereiding, die wordt aangeboden als momenten voor uitwisseling. Concreet gaat het om vijf bijeenkomsten. Op dinsdag 7 mei vond de tweede bijeenkomst plaats. Piet Timmermans, pastoraal dienstverlener diaconie en caritas, nodigde voor deze bijeenkomst Daphne van Roosendaal uit als inleider. Zij is hoofd communicatie bij het bisdom Rotterdam.

De ontmoeting vindt plaats in Dordrecht, in de parochiezaal bij de Verrezen Christus kerk. Piet Timmermans opent deze avond over caritas en communicatie en hij geeft het woord aan Daphne van Roosendaal voor haar inleiding. Daphne geeft uitleg over fotografie en geeft schrijftips. Ook reikt ze deze avond bouwstenen aan voor een communicatieplan.

Bij het onderdeel over fotografie komt naast de vraag “wat is een goede foto?” onder meer ook de AVG ter sprake. Op rkkerk.nl zijn AVG-handleidingen te vinden. Een daarvan is een praktisch stroomschema dat antwoord geeft op de vraag wanneer je foto’s met mensen erop mag gebruiken.

Daphne van Roosendaal wijst erop dat bij foto’s een bronvermelding nodig is met de naam van de maker en dat je moet opletten of je foto’s mag gebruiken. Op internet bieden verschillende websites foto’s aan die je gratis kunt gebruiken. Ze geeft als voorbeeld Unsplash, waar ook de bisdomwebsite gebruik van maakt.

Op de avond worden samen foto’s bekeken en na enkele schrijftips is er een korte schrijfoefening. Die loopt logisch over in een gesprek over de bouwstenen voor een communicatieplan. Onderdelen daarin zijn: doelgroepen, activiteiten en communicatiekanalen. De deelnemers aan de avond krijgen een schema uitgereikt dat helpt om hier op een gestructureerde manier over na te denken. De inleider wijst daarbij op het belang van een zogeheten “relevante boodschap”. Daphne: “Je wil mensen bijvoorbeeld uitnodigen voor een activiteit of je wil hen vragen om een bijdrage voor de caritas. Je hebt dus een boodschap. Vraag je af: hoe is die boodschap relevant voor je lezer?”

Een van de deelnemers deze avond heeft een flyer meegenomen die mensen oproept om een vakantie te sponsoren voor gezinnen met geldzorgen. De caritas wil het mee mogelijk maken dat de gezinnen samen op vakantie kunnen, even los van alle zorgen. In de feedback op de flyer geeft Daphne aan: “De ‘relevante boodschap’ betekent hier dat je aansluit bij je lezer. Die vindt het bijvoorbeeld ook erg dat er gezinnen zijn met geldzorgen en een hoop stress. Die persoon vraagt zich misschien: maar wat kan ik daaraan doen? Daar komt de caritas om de hoek kijken. Je kunt helpen. Via de caritas.”

Piet Timmermans heeft voorbeelden van folders, flyers en kaarten meegenomen ter inspiratie. Ook wordt gekeken naar de activiteit die is bedacht voor de Caritas Actie in Gouda. Daar wil de caritas, samen met het Leger des Heils, warme winterkleding maken en ook kopen voor mensen die op straat leven in Gouda en omgeving. Aan het einde van de avond bedankt Piet Timmermans de inleider en nodigt hij iedereen uit voor de volgende stap op weg naar de Caritas Actie. De volgende bijeenkomst is op 26 juni en gaat over de organisatie van de activiteiten.

De Caritas Actie

Doel van de Caritas Actie is de zichtbaarheid van caritas vergroten

• Omdat caritas liefde betekent en we met daden van liefde getuigen van ons geloof in Jezus Christus
  • Omdat caritas een zichtbaar deel is van dienen, één van de onderdelen van de drievoudige zending van de Kerk: vieren, leren en dienen