Vronesteyn start studiejaar 2024-2025

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 06 september 2024

Bij de opening van het studiejaar worden de groepsfoto's gemaakt. Op de foto: bisschop, rector, stafleden en de twee priesterstudenten. (Foto's: Bisdom Rotterdam)

2 priesterstudenten en 2 diakenstudenten voor het bisdom Rotterdam

Op dinsdag 3 september opende Vronesteyn het nieuwe studiejaar met een eucharistieviering in de huiskapel. Dit studiejaar is er één nieuwe diakenstudent. In totaal zijn er dit studiejaar voor het bisdom Rotterdam twee priesterstudenten en twee diakenstudenten.

Rector Broeders heet de studenten en stafleden van harte welkom. In het bijzonder het gezin van diakenstudent Sander Knirim, die in deze viering de aanstelling tot lector ontvangt. “We bidden in deze eucharistie dat in alle eenvoud de Heilige Geest ons hart mag bereiken”, zegt de rector. “We bidden dat de Geest ons het komende studiejaar zal vergezellen in onze studie en, voor de stafleden, in ons werk.”

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering en verzorgt de homilie. Bij de aanstelling tot lector wordt de kandidaat naar voren geroepen en gaat voor de bisschop staan. “De aanstelling tot lector is een bijzondere stap in je opleiding en vorming”, zegt de bisschop in zijn homilie. “Het sluit aan bij de grote liefde die je hebt voor het woord van God, dat in je eigen hart een plaats mag hebben als lector, nog meer dan voorheen, en voor anderen beschikbaar mag zijn.” De bisschop brengt de tweede lezing van de voorgaande zondag in herinnering, uit de brief van Jacobus: “Weest uitvoerders van het woord, en niet alleen toehoorders” (Jacobus 1, 22). “Je zult het woord van God niet alleen beluisteren, maar het ook door jezelf heen laten gaan en voorlezen en het zo anderen aanreiken.”

Bij de aanstelling tot lector wordt de kandidaat naar voren geroepen.

Deze dag viert de Kerk de gedachtenis van paus Gregorius de Grote (540-604). “Hij wordt vaak afgebeeld met een duif aan zijn oor, het symbool voor de Heilige Geest, om aan te geven dat hij als geestelijk mens steeds opnieuw wilde verstaan wat hij moest zeggen, moest schrijven en doen”, vertelt de bisschop. “Paus Gregorius luisterde naar de Geest en zo kon hij heel goed aangeven wat belangrijk is in het christelijk leven. Hij heeft een pastorale regel geschreven, die voor ons nog steeds het overwegen waard is, omdat hij getuigt van diocesane spiritualiteit.”

“Luisteren naar de Geest. Zo is het ook met het woord van God. Je leest niet alleen met je ogen, maar je leest ook met je hart en in de kracht van de Geest mag je de woorden van de Heer verstaan en in je hart bewaren”, vervolgt de bisschop. “Vandaag bij de opening van het studiejaar staan we stil bij wat de Heilige Geest en het woord van God ons mogen brengen als een geschenk voor je hart en in je leven. We vragen daarom Gods Geest om ons dit studiejaar te verrijken.”

Na de homilie ontvangt Sander Knirim geknield uit handen van de bisschop het evangelieboek. In het bijbehorende gebed vraagt de bisschop om zegen over deze “broeder die is uitgekozen voor het dienstwerk van lector. Geef dat hij voortdurend uw woord overweegt, dat hij erdoor gevormd wordt en het waarheidsgetrouw verkondigt aan zijn broeders en zusters.”

Na de viering worden twee groepsfoto’s gemaakt. Een foto van de bisschop, staf en priesterstudenten (foto boven) en een foto van de bisschop, staf en diakenstudenten (foto hieronder). Daarna is er een eenvoudige gezamenlijke maaltijd.

Groepsfoto van de bisschop, rector, stafleden en de twee diakenstudenten.

Studiejaar 2024-2025

Bij de start van dit studiejaar is er een nieuwe diakenstudent voor het bisdom Rotterdam. In totaal zijn er voor het bisdom Rotterdam dit studiejaar twee priesterstudenten en twee diakenstudenten.

Vronesteyn is het diocesane centrum voor priester- en diakenopleiding van het bisdom Rotterdam. Het is tevens het woonhuis van de rector en van priesterstudenten. Vronesteyn werkt samen waar het gaat om lessen en stage. De studenten zijn vanuit Vronesteyn verbonden met verschillende opleidingsinstellingen.

• 1 priesterstudent en 2 diakenstudenten (TIR, Rolduc)
  • 1 priesterstudent te Utrecht

Steun Vronesteyn met uw gebed en uw gift bij de start van het nieuwe studie- en vormingsjaar. Dat laatste kan eenvoudig met onderstaand formulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: