“Voor een synodale Kerk” - oecumenische gesprekken

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 31 maart 2022

V.l.n.r.: Frits Vermeulen (bisschoppelijk gedelegeerde oecumene), pastoraal werkster Willy Hoogendoorn (Merenwijk), Mgr. Van den Hende, Ds Piet van Veldhuizen (De Ark), Annemieke de Jong (ambtelijk secretaris werkgroep oecumene). Niet op de foto: Ds Martin van Wijngaarden (Lutherse Gemeente Rotterdam) en diaken André van Aarle (Clara en Franciscus federatie).

Oecumenische gesprekken over de vragen voor de bisschoppensynode

In het bisdom Rotterdam zijn op vier plekken oecumenische gesprekken gehouden vanwege de bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”. De gesprekken werden georganiseerd met de diocesane werkgroep oecumene. Op 29 maart presenteerden leden van de werkgroep de opbrengst van de gesprekken aan bisschop Van den Hende.

Op 16 februari vond een oecumenisch gesprek plaats in kerkelijk centrum De Regenboog in de Merenwijk in Leiden. Diezelfde dag vond ook een ontmoeting plaats in het parochiecentrum naast de H. Johannes Geboorte kerk in Zevenhoven. Op 17 maart volgde een gesprek in de Protestantse kerk De Ark in Hendrik Ido Ambacht en op 21 maart in de Andreaskerk van de Lutherse Gemeente Rotterdam.

Frits Vermeulen is bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene. Hij spreekt van een “levendige uitwisseling” en zegt over de gehouden bijeenkomsten: “Niet alleen het verzamelen van ervaringen voor de voorbereiding van de synode leverde een inhoudsvolle inbreng op. De oecumenische gesprekken op zichzelf werden als waardevol ervaren.”

Op allerlei plekken in het bisdom worden momenteel bijeenkomsten gehouden in het kader van de bisschoppensynode. Naast gesprekken die in parochies kunnen worden gehouden zijn er in het bisdom Rotterdam gesprekken die worden georganiseerd via het netwerk dat de Kerk is. De diocesane werkgroep oecumene is daar onderdeel van.

Groepen in het bisdom die in gesprek willen en daarvan een verslag willen maken, kunnen dit verslag vóór Pasen (15 april) sturen aan het bisdom via het secretariaat van de bisschop (a.d.jong@bisdomrotterdam.nl). Gevraagd wordt om een verslag van maximaal twee pagina’s met een voorblad waarop wordt aangegeven welke personen deelnamen aan het gesprek en waar en wanneer dit werd gevoerd. In gesprek gaan kan met de landelijke handreiking en de gespreksstarter die in het bisdom Rotterdam is gemaakt.