Vijf stappen op weg naar de Roepingenweek 2024

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 augustus 2024

Foto: Daniele Colucci via Unsplash

Roepingenweek met als thema ‘Hoop doet bidden’: hoe hangt ons gebed voor roepingen samen met de hoop die in ons leeft?

In het najaar vindt voor de zesde keer de Roepingenweek plaats. Deze landelijk Roepingenweek wordt gehouden van zondag 3 t/m zaterdag 9 november, rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, patroonheilige van de Nederlandse kerkprovincie. “Op zijn voorspraak zullen we bidden voor roepingen tot het priesterschap, diaconaat en het religieuze leven”, schrijft rector Walter Broeders in een brief die in het bisdom is verstuurd aan pastorale teams, religieuzen, ambassadeurs en donateurs van Vronesteyn.

“Ik hoop dat u in uw parochies aan kunt sluiten met een (gebeds)activiteit in deze roepingenweek. Vanuit Vronesteyn zullen we in deze week elke dag een gebedsvideo delen (interviews met verschillende mensen), bij wijze van gebedsestafette, die u verder kunt verspreiden om zo in de parochie het gesprek over roepingen en het gebed voor roepingen gaande te houden”, aldus de rector van Vronesteyn.

In het bisdom Rotterdam is als thema voor de Roepingenweek gekozen: Hoop doet bidden. “De Roepingenweek zal zo een mooie en verdiepende week worden rond de vraag: hoe hangt ons gebed voor roepingen samen met de hoop die in ons leeft?”

In zijn brief vraagt de rector met name ook om mogelijke deelnemers (mannen van 18-45 jaar) te attenderen op het “Kom en zie-jaar” dat in september voor de derde keer start. “‘Kom en zie’ is een belangrijke stap voor wie nadenkt over zijn roeping. Kunt u uitzien naar deelnemers?” aldus de rector. “Het priesterschap, diaconaat en het religieuze leven zijn in onze tijd geen vanzelfsprekende keuzes”, schrijft hij. En hij zegt: “Ik hoop op uw betrokkenheid bij Vronesteyn als huis van de roeping en huis van de opleiding en nodig u van harte uit om samen op weg te gaan naar de landelijke Roepingenweek.”

Dit zijn de vijf stappen op weg naar de landelijke Roepingenweek:

• Opening studiejaar. Op dinsdag 3 september zal de bisschop samen met de staf en studenten van Vronesteyn het nieuwe studiejaar openen. De opening van het studiejaar begint met een eucharistieviering en aansluitend is er een samenzijn. In de eucharistie wordt om zegen gevraagd over een nieuw studiejaar.
  • Start derde ‘Kom en zie-jaar’. Op maandag 23 september start het ‘Kom en zie-jaar’ voor de derde keer. Het ‘Kom en zie-jaar’ wordt aangeboden door het bisdom Rotterdam samen met Vronesteyn. Uitgenodigd zijn jonge mannen vanaf 18 jaar (tot 45 jaar) die zich oriënteren op hun roeping. Aanmelden kan tot 15 september met het formulier in de activiteitenagenda.
  • Dies Vronesteyn. Op maandag 30 september viert Vronesteyn de jaarlijkse Diesviering. Mevrouw Mirjam Spruit, werkzaam als stafmedewerkster bij het Centrum voor Parochiespiritualiteit, zal de Diesrede uitspreken met als thema: Pelgrims van hoop. Wat kunnen de parochies als gemeenschappen van geloof hierin betekenen?
  • Katholieke Jongerendag. Op zaterdag 2 november vindt de Katholieke Jongerendag plaats. Vronesteyn is hier samen met andere priester- en diakenopleidingen vertegenwoordigd met een stand.
  • Landelijke Roepingenweek. Op zondag 3 november is er bij de start van de landelijke Roepingenweek een ontmoeting op Vronesteyn rond het thema: Hoop doet bidden. Elk jaar schrijft de paus een boodschap voor Roepingenzondag. Rector Broeders zal hierover vanuit het thema ‘hoop doet bidden’ een inleiding geven. Bisschop Van den Hende neemt deel aan deze ontmoeting met studenten, ambassadeurs van Vronesteyn, het curatorium en de stafleden van Vronesteyn.