VIDEO De bisschop nodigt jongeren uit voor de WJD

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 27 september 2022

Ook in 2016 reisde de bisschop samen met jongeren naar de WJD. (Foto: Ramon Mangold)

In een videoboodschap nodigt bisschop Van den Hende jongeren persoonlijk uit voor de WJD

Met de Tour of Faith voor jongeren op zondag 25 september startte een reeks bijeenkomsten op weg naar de Wereldjongerendagen (WJD) volgend jaar in Lissabon. In het bisdom Rotterdam staat de voorbereiding op de WJD voor een belangrijk deel in het teken van de DOCAT en de sociale leer van de Kerk. De DOCAT werd tijdens de WJD in Krakau (2016) door jongeren aangeboden aan paus Franciscus, die de DOCAT vervolgens aan alle jongeren aanbeval.

De eerste bijeenkomst, waarmee de nieuwe reeks van Tour of Faith in Rotterdam startte, viel samen met de Werelddag voor Migranten en Vluchtelingen. Paus Franciscus schreef een boodschap voor deze dag met als titel: Met migranten en vluchtelingen bouwen aan de toekomst. De catechese van bisschop Van den Hende tijdens de Tour of Faith ging hierover. Hoe de Kerk denkt over migranten en vluchtelingen is onderdeel van de sociale leer van de Kerk, waar de DOCAT over gaat.

Desirée Bühler, medewerker jongerenpastoraat van het bisdom nodigt deze middag de aanwezige jongeren uit om mee te gaan naar de WJD en de komende maanden al samen op te gaan. Jongeren die nu al weten of er sterk over nadenken om mee te gaan, kunnen zich melden bij het bisdom via jong@bisdomrotterdam.nl.

In een video die bisschop Van den Hende opnam en die is gepubliceerd op het YouTube-kanaal van het bisdom nodigt de bisschop jongeren uit het bisdom persoonlijk uit om mee te gaan naar de WJD en de DOCAT te gebruiken in de voorbereiding. “Ik hoop van harte dat jullie ruimte maken je agenda in 2023 voor de WJD om op die manier ook te zien hoe rijk ons geloof is, hoe groot onze gemeenschap is wereldwijd. Dat is niet gebonden aan een cultuur of een taal. Als het gaat om het evangelie zijn er geen grenzen”, zegt de bisschop in de video.

(Tekst gaat verder onder de video.)

Hij hoopt dat veel jongeren meegaan: “Omdat het een bijzondere ervaring is in je leven om niet alleen in je eigen parochie of in je eigen land bij de Kerk betrokken te zijn, maar ook wereldwijd te ervaren dat ons geloof in Christus in vele talen en in vele harten leeft. En omdat ook die uitwisseling met andere culturen je nog meer kan overtuigen van de rijkdom die de Heer ons geeft.”

“Zelf wil ik graag meegaan als tochtgenoot met jullie op reis naar Portugal”, aldus de bisschop. “De DOCAT over de sociale leer van de Kerk, over het omvormen van de wereld in het licht van Jezus’ liefde, mag voor ons daarbij een bron zijn van inspiratie en een systematische presentatie van wat de Kerk ons te bieden heeft als het gaat om de vraag: wat te doen in ons geloof, vanuit ons geloof, in ons dagelijks leven. Dus denk erover na en ga mee als je kunt, want het is de moeite waard.”

De Tour of Faith vond plaats op het bisdombureau in Rotterdam. Jongeren en de bisschop vierden de eucharistie in de huiskapel. Na de catechese en inhoudelijke uitwisseling werd de ontmoeting afgesloten met een eenvoudige maaltijd. Desirée Bühler van het jongerenpastoraat coördineerde de bijeenkomst. Alle aanwezige jongeren ontvingen een exemplaar van de DOCAT.

Foto: Ramon Mangold