Tussenbeide: ‘Bedevaartkalender 2025’ en bisschop over “Pelgrims van hoop”

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 05 september 2024

Voorbereidingen voor een groepsfoto in Kevelaer. In Tussenbeide is een verslag opgenomen van de Westlandse bedevaart naar Kevelaer. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Tussenbeide wordt in het weekend van 7-8 september verspreid in de parochies

“Pelgrims op weg” is het thema van de nieuwe Tussenbeide. Volgend jaar viert de Wereldkerk een Jubeljaar met als thema: Pelgrims van hoop. Een hoogtepunt van het Jubeljaar zal de landelijke pelgrimage naar Rome zijn in het voorjaar. Paus Franciscus nodigt iedereen van harte uit voor een bedevaart naar Rome, maar hij denkt ook aan “al die anderen die, hoewel ze de stad van de apostelen Petrus en Paulus niet kunnen bezoeken, het in hun plaatselijke Kerken zullen vieren.”

Vanuit het bisdom Rotterdam wordt daarom onder meer een diocesane bedevaart naar Heiloo georganiseerd (31 mei 2025) en een diocesane dag (11 oktober 2025). En voorafgaand aan het Jubeljaar is er dit najaar op 23 november een diocesane ontmoetingsdag voor vrijwilligers van (parochie)bedevaarten. Deze activiteiten en ook parochiebedevaarten naar onder meer Lourdes, Beauraing, Banneux, Brielle en Kevelaer zijn opgenomen in deze Tussenbeide als ‘Bedevaartkalender 2025’.

“Tijdens bedevaarten krijgt de volle breedte van ons kerkelijk leven op een bijzondere manier gestalte”, schrijft bisschop Van den Hende in het openingsartikel. “Op een bedevaart wordt de drievoudige zending die Christus aan de Kerk heeft toevertrouwd in praktijk gebracht.”

De bisschop schrijft over de opdracht om te vieren, “want er is gelegenheid voor liturgie en om samen te bidden: de eucharistie, het sacrament van boete en verzoening, de rozenkrans en de kruisweg.” Over de opdracht om te leren “door geloofsgetuigenis en evangelisatie, want het woord van God wordt voorgelezen om het met elkaar te kunnen delen.” En over de opdracht om te dienen, die concreet wordt “wanneer pelgrims gastvrij worden ontvangen, ouderen en zieken en pelgrims met een beperking met liefde worden begeleid en mensen met verdriet en zorgen een luisterend oor en open hart ontmoeten.”

“We worden als leerlingen van Christus geroepen om elkaar te bemoedigen en ook anderen uit te nodigen op de weg van het evangelie. Bedevaarten bieden bij uitstek de gelegenheid om daarin te oefenen en als christenen onze rompstand van pelgrim levend te houden.”

Inhoud

• Bisschop - Bedevaarten: leren, vieren én dienen
  • Bedevaarten - Lourdes in de polder
  • Laurentius is verwonderd - Liduina van Schiedam
  • Bedevaarten - Bijzondere momenten in Kevelaer
  • Bisschop Van den Hende - Hoop doet bidden
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Angela Jansen aan het woord
  • Laurentius zingt - Ga met God (met luistertip)
  • Tips van Laurentius - 5 bijzondere bedevaartplaatsen
  • Bedevaarten - Maria met het gouden hart (Beauraing)
  • Laurentius leest de Bijbel - Een gesprek in de nacht
  • Bedevaarten interview - ‘Zo ontdekte ik mijn roeping’
  • Vraag & antwoord - Wat kunnen we leren van een bedevaart?
  • Bedevaartkalender Jubeljaar 2025
  • In memoriam en personalia