Ontmoeting van de jubilarissen van 2024

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 15 mei 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Acht priesters en een pastoraal werker vieren dit jaar een jubileum

Dit jaar vieren acht priesters en een pastoraal werker een jubileum. Op woensdag 15 mei was er voor hen in Rotterdam een ontmoeting in het bisdomhuis. Met bisschop Van den Hende en de vicarissen vierden zij de eucharistie in de huiskapel. Ook de echtgenote van de pastoraal werker was hierbij aanwezig. Daarnaast ook enkele medewerkers van het bisdom. Vervolgens werd de ontmoeting voortgezet met een gezamenlijke maaltijd.

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering en heet de jubilarissen van harte welkom. In de viering wordt gebeden voor jubilarissen die vanwege hun gezondheid helaas niet aanwezig kunnen zijn en voor de overleden jaargenoten van de jubilarissen.

“We beginnen onze ontmoeting vandaag in deze kapel, bij de Heer die ons geroepen heeft, in wiens dienst wij onze weg mogen gaan”, zegt de bisschop in zijn homilie. Hij preekt over roeping als het initiatief van God en zegt: “Als de Heer ons iets vraagt, dan geeft Hij ons ook kracht. Als de Heer ons uitnodigt om in zijn dienst te treden, versterkt Hij ons ook met de nodige gaven.”

De bisschop spreekt zijn dankbaarheid uit jegens de jubilarissen: “U heeft vele jaren uw dienstwerk vervuld met hele verschillende taken, zoals de zorg voor zieken, het parochiepastoraat waaronder een migrantenparochie, en het theologisch onderwijs. Zo hebben we allen een eigen aandeel in de ene zending van de Kerk.”

“Het is duidelijk dat er in onze huidige tijd veel uitdagingen zijn bij de verkondiging van het evangelie”, zegt de bisschop. “Willen mensen de boodschap aannemen? En ook: kunnen wij werkelijk samen de Kerk vormen? We mogen weten dat onze eigen bijdrage ertoe doet. Maar ook beseffen: onze bijdrage is niet de enige bijdrage. We mogen het juist samen volbrengen, want het lichaam van Christus kent vele ledematen (1 Korintiërs 12)”, aldus de bisschop. “En dus mogen we ons ook verheugen over de talenten van anderen. Pas dan kunnen we echt samen optrekken op de weg van het evangelie als priesters, diakens, pastorale werkers en alle gelovigen. Dat betekent steeds weer onze gaven en talenten in dankbaarheid op elkaar afstemmen en de Heer vragen om zijn leiding”, aldus de bisschop die daarbij ook verwijst naar het komende pinksterfeest waarop de Kerk de komst van de Heilige Geest viert.