LIVESTREAM Chrismamis woensdag 27 maart

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2024

De Chrismamis is de jaarlijkse diocesane eucharistieviering waarin de bisschop de oliën zegent en het chrisma wijdt voor de viering van de sacramenten in parochies en instellingen in het bisdom Rotterdam. Belangstellenden waren van harte welkom bij de viering op woensdagavond 27 maart in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. De viering kon ook online worden gevolgd als livestream via deze pagina of het YouTube-kanaal van het bisdom.

De collecte in deze Chrismamis was bestemd voor de noden van christenen in Libanon, Israël, de Palestijnse gebieden en Jordanië. In Libanon zet de Syrisch-Katholieke Kerk zich onder leiding van Patriarch Younan in voor onderwijs, voeding en zorg voor gezinnen rondom twee scholen. In Israël, de Palestijnse gebieden en Jordanië bevordert de Stichting Steun Heilig Land projecten van de Katholieke Kerk: scholen, parochies en instellingen voor zorg en gezondheid.

Meedoen met de collecte kan nog via onderstaand formulier. U kunt zelf een bedrag invullen. Als u de vakken 'naam' en 'e-mailadres' leeg laat, geeft u anoniem.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van:

Olie en chrisma

In de Chrismamis zegent de bisschop de olie:

• voor de geloofsleerlingen (catechumenen) die zich in de parochies voorbereiden op het doopsel
  • voor de zieken, om degenen te zalven die ernstig ziek zijn of door ouderdom zeer verzwakt

In de Chrismamis wijdt de bisschop het chrisma:

• dat de dopelingen na het doopsel ontvangen op de kruin
  • waarmee de vormelingen worden gezalfd op hun voorhoofd
  • waarmee bij een priesterwijding de handen van de wijdeling worden gezalfd
  • waarmee het altaarblad wordt gezalfd wanneer in een kerk een nieuw altaar (teken van Christus de hoeksteen) wordt gewijd
  • waarmee de muren van de kerk worden gezalfd (op de plaats van de zogeheten apostelkruisjes) bij de wijding van een nieuw kerkgebouw of na een uitgebreide restauratie