Lees Tussenbeide nu ook online: “Pelgrims op weg”

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 13 september 2024

Tussenbeide werd begin september verspreid in de parochies

Het nieuwe nummer van Tussenbeide “Pelgrims op weg” is verspreid in de parochies en nu ook online te lezen. Het blad heeft speciale aandacht voor bedevaarten in en vanuit het bisdom. Koster Gerard van den Ham vertelt over de Lourdesgrot in Zevenbergen. “Ik had zelf eerst niets met Lourdes”, vertelt hij. Maar dat veranderde toen hij in het jaar 2000 zelf een keer naar Lourdes ging. “Ik zag de enorme kracht die mensen daar kregen”, vertelt hij nu. “Sindsdien staat Maria ook centraal in mijn leven.”

Tussenbeide doet verslag van de parochiebedevaart vanuit het Westland naar Kevelaer. “Kijk maar eens naar al die kaarsen die hier branden, al dat vertrouwen dat mensen daarmee uitspreken”, vertelt een van de bedevaartgangers. De pelgrims beleven bijzondere momenten met elkaar. “Een bedevaart is de ‘kerk op wielen’”, zegt Nico Stijger van de Westlandse bedevaarten daarover.

In het artikel “Hoop doet bidden” nodigt bisschop Van den Hende uit om op weg te gaan naar het Heilig Jaar “Pelgrims van hoop”. De bisschop schrijft over hoop en het belang van volgehouden gebed. “Het is de roeping van de christen: niet bij de pakken neerzitten, niet je opsluiten, maar hoop ontvangen van de Heer om te kunnen blijven bidden.”

De bisschop roept op om in het gebed de noden van velen in deze wereld ter harte te nemen: “Moge ons gebed, dat op hoop gebaseerd mag zijn, niet alleen gaan over onze eigen vragen en onze eigen twijfels, maar uit solidariteit ook gaan over alle mensen die Gods hulp nodig hebben, die verlangen naar liefde, die verlangen naar barmhartigheid, die uitzien naar vrede en verzoening.”

Moeder en dochter Els Devilee-Amse en Janneke van Pinxteren vertellen over hun band met Maria met het gouden hart (Beauraing). Diaken Henk van Zoelen vertelt hoe hij via Banneux zijn roeping ontdekte. En Benjamin Geurts legt uit waarom “Ga met God” zijn favoriete bedevaartlied is: “De titel is een rode draad in mijn leven en het is echt een bedevaartlied.”

Bekijk ook de Bedevaartkalender voor het Jubeljaar 2025 in deze Tussenbeide (p. 28-29).

Pastoor Jaap Steenvoorden en pelgrims uit het Westland in Kevelaer. (Foto: Bisdom Rotterdam)