Internationale studenten en jongeren in Brielle bij slot bedevaartseizoen

Door: Bisdom Rotterdam zondag 22 september 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Voor velen was het de eerste kennismaking met het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum

Op zaterdag 21 september sloot het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum het bedevaartseizoen af. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Custos pastoor Glas concelebreerde, samen met paters dominicanen. Diaken Osseweijer assisteerde. De Bisschoppelijke Brielse Commissie had voor deze afsluiting met name de internationale studenten van de diocesane studentenparochie uitgenodigd. De voertaal in de eucharistieviering was daarom grotendeels Engels.

Paters dominicanen zijn actief in de studentenparochie H. Catharina van Alexandrië, waar zij werken met een pastorale benoeming van bisschop Van den Hende. De internationale studentenparochie is actief voor studenten in Rotterdam, Delft en Leiden. Daarom reed er deze dag een bus van Leiden via Delft en Rotterdam naar Brielle. Pater dominicaan Stefan Ansinger verzorgde samen met een klein koor van jongeren de muzikale ondersteuning.

Custos pastoor Glas heet iedereen van harte welkom bij de opening van de eucharistieviering. Naast de groep internationale studenten en ook jongeren die deelnemen aan de bijeenkomsten van Tour of Faith, heet hij de vrijwilligers van het heiligdom welkom en andere gelovigen die naar Brielle zijn gekomen vanuit het bisdom en daarbuiten. De custos blikt kort terug op het afgelopen bedevaartseizoen dat werd geopend op 25 mei. Tijdens het bedevaartseizoen was het heiligdom open voor groepen en individuele bezoekers, er waren eucharistievieringen op dinsdagen en donderdagen en rozenkransgebed. De vieringen, gebed en de openstelling werden mogelijk gemaakt door de inzet van vrijwilligers en de betrokkenheid van priesters uit het bisdom en daarbuiten.

De Kerk viert deze dag het feest van de heilige Matteüs, apostel en evangelist. Matteüs wordt een leerling van Jezus, maar daarvoor inde hij belastingen voor de bezetter. “Jezus zegt tegen Matteüs: Volg Mij”, zegt bisschop Van den Hende in zijn homilie (Matteüs 9, 9-13). “Paus Franciscus heeft zijn motto als bisschop ontleend aan de roeping van Matteüs: miserando atque eligendo. Dit betekent: door barmhartigheid te betonen en door uit te kiezen. De Heer betoont barmhartigheid aan Matteüs, die helemaal niet zo op het spoor van het evangelie zat, en Hij koos hem uit: Volg Mij. Vandaag mogen we vieren dat Matteüs de weg van het evangelie is gegaan. Net zoals de Martelaren van Gorcum. En ook wij zijn uitgenodigd in zijn barmhartigheid om de weg van de Heer te gaan, die wordt getekend door zijn liefde.”

“In de eerste lezing van de apostel Paulus (Efeziërs 4, 1-7.11-13) horen we hoezeer Paulus getroffen is door de liefde van Christus en zijn hele leven en zijn verkondiging daar op inricht”, vervolgt de bisschop. De apostel Paulus wijst op het belang van nederigheid, mildheid en geduld bij de verkondiging van het evangelie. Bisschop Van den Hende: “Nederigheid, mildheid en geduld kunnen niet zonder Jezus, die de bron van die liefde is. Als je niet liefdevol bent, maak je jezelf algauw groter dan je bent, is mildheid moeilijk op te brengen en is het moeilijk om je geduld te bewaren, want dan moet het liefst alles in jouw tempo. De Heer roept ons, zoals Hij Matteüs riep en de apostelen. Mogen wij van zijn liefde leren wat een werkelijk christelijk leven is. Daarbij horen geduld, mildheid en barmhartigheid, en bovenal nederigheid. Als we ons klein maken, kunnen we pas inzien wat wij van de Heer nodig hebben.”

Aan het eind van de mis spreekt de bisschop, zoals eerder custos Glas ook deed, zijn dank en waardering uit voor de inzet van alle vrijwilligers die verbonden zijn aan het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum. Iedereen is daarna uitgenodigd voor een ontmoeting met koffie en thee in de zijgang van het heiligdom.

’s Middags geeft pater dominicaan Augustinus Aerssens een inleiding, waarin hij de buitenlandse studenten en andere geïnteresseerden vertelt over de Martelaren van Gorcum binnen de Nederlandse geschiedenis van de Reformatie en de Tachtigjarige oorlog. Hij spreekt daarbij over theologische discussies tussen de protestanten en katholieken en over de geuzen, die verantwoordelijk waren voor de inname van Gorcum en later Brielle, waar ze de katholieke geestelijken naartoe brachten, hen ondervroegen en onder druk zetten door marteling en uiteindelijk doodden.

Voor de ongeveer vijftig jonge mensen die de inleiding meemaken, een uitzondering daargelaten, is het de eerste keer dat ze het heiligdom bezochten. Voor hen is er aan het eind van de ontmoeting nog een rondleiding over het heiligdom.

Het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum is nu gesloten voor alle bezoek. De bedevaartskerk en het heiligdom gaan weer open in 2025 op zaterdag 14 juni. Van 1 juli t/m 31 augustus 2025 is het bedevaartsoord te bezoeken van dinsdag t/m zondag van 13.00-16.30 uur. Van mei t/m september 2025 is het incidenteel mogelijk voor groepen vanaf vijftien personen om tegen vergoeding en mits tijdig besproken het heiligdom te bezoeken (neem hiervoor contact op via info@martelarenvangorcum.nl).

De Nationale Bedevaart 2025 vindt plaats op zaterdag 12 juli.