Inleiding van bisschop Van den Hende over Theresia van Lisieux

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 30 mei 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

In de nabijheid van concrete heiligen worden we opnieuw op het spoor gezet van onze roeping

Van 24 t/m 31 mei is een reliek van de heilige Theresia van Lisieux (1873-1897) in de kathedraal in Rotterdam. Op dinsdag 28 mei was er een ontmoeting waarvoor priesters, diakens en religieuzen waren uitgenodigd, met een inleiding van bisschop Van den Hende.

Het initiatief om de relieken van Theresia naar het bisdom Rotterdam te laten komen, komt van pater Marc Leroy a.a. en bisschop Van den Hende richtte het verzoek aan Lisieux. Pater Leroy werkt als pastoor in Den Haag in de Franstalige parochie en was hiervoor werkzaam in de basiliek van Koekelberg (België). Daar werden de relieken in 2023 ontvangen bij de 150ste geboortedag van Theresia.

“Theresia gaf aan: ik wil vanuit de hemel veel goeds doen. Ik hoop dan ook dat er veel goede vruchten zullen zijn van de ontvangst van haar relieken in parochies in ons bisdom. We mogen haar om haar voorspraak vragen en ons verdiepen in haar spiritualiteit”, zei bisschop Van den Hende voorafgaand aan de komst van de reliek.

De ontmoeting op 28 mei begint met een eucharistieviering. “Theresia’s ‘kleine weg’ is een weg die tot de verbeelding spreekt. Omdat zij laat zien dat je de roepstem van de Heer om heilig te worden kunt beantwoorden in hele gewone eenvoudige dingen”, zegt de bisschop in zijn homilie.

In zijn inleiding, na een eenvoudige gezamenlijke lunch, spreekt de bisschop over de apostolische exhortatie die paus Franciscus publiceerde op 15 oktober 2023. Toen verscheen vanwege de 150ste geboortedag van Theresia van Lisieux: “Het is het vertrouwen” (C’est la confiance), over het vertrouwen in de barmhartige liefde van God.

“De brief van paus Franciscus is niet uitgegaan op de geboortedag van Theresia in januari, maar in oktober op de dag van de gedachtenis van heilige Theresia van Avila”, vertelt de bisschop. “De paus heeft dat bewust gedaan, omdat hij wil laten zien dat heiligen niet los verkrijgbaar zijn, dat heiligen ook niet los worden vereerd, maar dat ze deel zijn van het volk van God en dat heel bijzonder de kleine Theresia ook deel uitmaakt van de geestelijke traditie van de Karmel en daarin haar eigen religieuze plaats heeft.”

“De paus wijst er op de eerste plaats op dat Theresia ons naar God verwijst, dat ze naar Christus wil verwijzen. Het Kind Jezus dat mens geworden is omwille van ons heil, maar ook de lijdende Christus die zich tot het einde toe voor ons gegeven heeft aan het kruis”, aldus de bisschop. In zijn inleiding gaat de bisschop ook in op de betekenis die Maria voor Theresia had. “Theresia voelde zich heel erg verbonden wat betreft die kleine weg met de weg die Maria, de moeder van Jezus, is gegaan”, zegt hij. “Maria, de moeder van Jezus, gaat in alle eenvoud de weg van de Heer. Geen extases, geen grote wonderen, maar wel aanwezig bij de wonderen van haar Zoon en die kleine weg van trouw, van armoede, van je klein houden.”

“In de mate waarin wij heiligen vereren en in ons hart sluiten, zijn we ook zelf in staat om onze roeping niet te vergeten en in de Kerk van nu ook daarin concreet zelf stappen te zetten. Zo is het goed dat wij de reliek van Theresia nu hier hebben”, zegt de bisschop aan het eind van zijn inleiding. “Dat betekent dat wij niet achter de botjes aanlopen wanneer wij als Kerk relieken bewaren en vereren, maar dat wij, in de nabijheid van concrete heilige personen -die geraakt zijn door Christus en die door concrete omstandigheden hun roeping hebben gevolgd- ook zelf worden geraakt en opnieuw op het spoor worden gezet waartoe de Heer ons roept.”

Downloads:

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

De reliek van de heilige Theresia is t/m 31 mei in Rotterdam en reist daarna langs parochies in Leiden, Voorschoten en Den Haag. Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.