“Het ‘Kom en zie-jaar’ gaf verdieping”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 10 juni 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Vronesteyn biedt het oriëntatiejaar ‘Kom en zie’ vanaf september opnieuw aan

In september start een nieuw ‘Kom en zie-jaar’. Dit is het oriëntatiejaar dat in het bisdom Rotterdam wordt aangeboden via Vronesteyn voor mannen (18-45 jaar) die nadenken over hun roeping. Bas Oude Ophuis deed mee aan het afgelopen jaar en vertelt over zijn ervaringen.

Wat was de reden voor jou om je aan te melden voor ‘Kom en zie’?

Dat gebeurde min of meer toevallig. Ik was me aan het oriënteren: wat kun je zoal nog meer doen binnen de Kerk? Daar komt het op neer. Ik doe het een en ander in mijn parochie (de parochie Pax Christi in Woerden e.o.). Ik schrijf een column in het parochieblad, ben lid van een pastoraatsgroep en help mee in de tuin van de pastorie omdat ik tuinieren leuk vind. Ik ben me aan het ontwikkelen in mijn geloof en ben er in toenemende mate mee bezig.

Via de bisdomwebsite kwam ik in aanraking met het ‘Kom en zie-traject’, ongeveer twee weken voordat het zou beginnen. Ik ben getrouwd en mijn vrouw en ik hebben drie kinderen. Dus dat is mijn eerste roeping. Maar wat zou ik daarbinnen nog meer voor de Kerk kunnen doen? Ik heb een mailtje gestuurd, werd uitgenodigd door de rector van Vronesteyn en trof daarna een buitengewoon leuke groep enthousiaste mannen.

Wat doe je in het dagelijks leven en hoe helpt je geloof je in je werk?

Ik ben kinder- en jeugdpsychiater. Ik werk onder meer met pubers met eetproblematiek, maar ook met kinderen die vanwege kanker een behandeling ondergaan en die door bijwerkingen van medicatie of door alles wat er gebeurt psychisch in de knoop komen. Het kunnen natuurlijk erg heftige en nare trajecten zijn. Mijn geloof helpt me om het soms moeilijke werk te blijven doen. Ik wil hoop uitstralen, jongeren niet opgeven en geloven in mogelijkheden. Mijn werk is ook een soort roeping.

Wat heeft ‘Kom en zie’ jou gebracht als het gaat om je roeping?

Een verrassing, zou ik bijna zeggen. Ik ging er open in. Ik dacht: ik ga vast wat leren. Dat vind ik leuk, want ik leer graag. Ik ga meer ontdekken over de Kerk en geloof, terwijl ik ondertussen binnen het vrijwilligerswerk mijn plek wel heb gevonden. Misschien ontdek ik dat ik me iets meer in een bepaalde richting wil ontwikkelen, maar dat zal het ongeveer wel zijn. En dus was het onverwacht dat de vraag opkwam of ik word geroepen tot het diaconaat. Dat is natuurlijk een hele vraag om te beantwoorden. Enerzijds in gelovige zin. Anderzijds ook praktisch, want hoe doe je dat in combinatie met je huwelijk en een jong gezin?

En als die vraag niet was opgekomen?

Dan was het een goed jaar geweest, omdat het verrijkend was. Ik heb veel opgestoken van rector Broeders, spirituaal Smith en ook van de andere deelnemers. Ik ben van huis uit katholiek, maar toch wisten andere deelnemers vaak meer dan ik over geloofskwesties en theologie. Dat vond ik heel leerzaam en inspirerend. ‘Kom en zie’ heeft mijn geloofsleven echt een extra dimensie gegeven. Het traject bracht ook verdieping door de structuur van het wekelijkse gebed. Dat was ik niet zo gewend. Door de structuur die het gaf kwam voor mij echt een verdieping tot stand in het gebed, maar ook bijvoorbeeld tijdens de wekelijkse mis.

Een bijbeltekst die er voor mij uitspringt als het gaat om het afgelopen jaar is de gelijkenis van de zaaier. Je vindt die onder meer in het Lucasevangelie (Lucas 8, 4-8). Als je op de weg zaait komt er niets op. Op rotsachtige grond kan het zaad niet wortelen en tussen de distels wordt het verdrukt. Je moet zaaien in vruchtbare grond. Ik vind dat een prachtige metafoor. Natuurlijk omdat ik graag in de tuin werk. En omdat het me voorhoudt: Hoe zit dat voor mij? Ben ik aan het zaaien in vruchtbare grond? Wat zal eruit groeien? De tijd zal het leren. Maar dat er een mooi boompje wortel heeft geschoten, is zeker het geval.

‘Kom en zie’

Vronesteyn biedt het oriëntatiejaar vanaf september opnieuw aan. Kom en zie is een verkenningsjaar voor mannen (18-45 jaar) die tijd willen nemen om na te denken over hun roeping. Kom en zie is een jaar dat heel concreet bij deze zoektocht wil helpen. Van september 2024 tot en met mei 2025 met: een maandelijkse ontmoeting op Vronesteyn, een wekelijks uur van gebed, persoonlijke begeleiding door een priester, diaken of pastoraal werker van het bisdom Rotterdam.