Geloofsgesprek: Hoe ben je als parochie in gesprek met verschillende generaties?

Door: Bisdom Rotterdam maandag 11 september 2023

Esther Hoogervorst. (Screenshot Geloofsgesprek KRO-NCRV)

Naast het contact met leeftijdsgenoten is ook het onderlinge contact van verschillende generaties belangrijk

Hoe ben je als parochie in gesprek met verschillende generaties? Dat is een belangrijke vraag binnen de missionaire parochie. Vanuit de H. Petruskerk in Roelofarendsveen vertelden Esther Hoogervorst en Heleen van de Reep hierover in het Geloofsgesprek op zondag 10 september. Esther Hoogervorst is vrijwilliger in de parochie. Heleen van de Reep is pastoraal werker (parochiefederatie HH. Clara en Franciscus).

Heleen van de Reep vertelt hoe de parochie vanuit het concept van de missionaire parochie de zondag centraal stelt: “De eucharistieviering is heel belangrijk”, benadrukt ze. “Die staat in het hart van de parochie. Daarnaast doen we ook meer en andere dingen, waarmee we proberen mensen aan te spreken op een manier die bij hen past.” De parochie houdt naast de zondagse eucharistievieringen met regelmaat ‘praise vieringen’ en ook zijn er ‘ankerzondagen’ voor families en gezinnen. “Mensen in verschillende leeftijden hebben soms verschillende behoeftes, voor de één mag het wat drukker en rumoeriger zijn in de kerk dan voor de ander”, zegt ze.

Esther is onder andere acoliet. ze zingt in een koor en begeleidt de Rock Solid tieners in de parochie. “Bij Rock Solid werken we met kerkelijke thema’s en thema’s uit het dagelijkse leven. De tieners willen geloven en zijn bijvoorbeeld actief als misdienaar, maar ze vinden het soms moeilijk om dat te combineren met hun sport, met hun school en dat soort activiteiten. Dus daar gaan de vragen wel over: hoe ga je daarmee om? Ze vinden het heel fijn om het daar als tieners onder elkaar over te hebben, maar ook met ons als begeleiding.”

De parochie heeft ook een aanbod van Alpha. Heleen: “Ik ben heel blij met Esther en hoe ze haar eigen ervaring en kijk op het leven meeneemt in haar vrijwilligerswerk. We hebben het als Kerk hard nodig dat ook jonge mensen uitspreken hoe ze gedragen worden door God. Net alleen jongeren. We helpen mensen in de parochie daarbij, bijvoorbeeld door Alpha. We hebben een Alpha gehad waarbij de oudste deelnemer 70 en de jongste 17 was, en alle generaties daartussen. Dat was heel bijzonder. Want ik denk dat we toch als generaties heel veel in gescheiden werelden leven, in onze eigen bubbel.”

Naast het contact van verschillende generaties onderling blijft ook het contact met leeftijdsgenoten belangrijk. Esther, die deze zomer meereisde naar de Wereldjongerendagen, vertelt daarover: “Het is fijn dat je dan met jongeren bent, die in dezelfde levensfase zitten. Je hebt toch een beetje dezelfde gespreksstof, dezelfde dingen waar je tegenaan loopt en dan is het prettig om het daar met je eigen leeftijdsgenoten over te kunnen hebben.”

Esther Hoogervorst en Heleen van de Reep. (Screenshot Geloofsgesprek KRO-NCRV)