Bisschop: “Zorg dat je elkaar blijft zoeken, blijft zien en blijft waarderen”

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 mei 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Bisschop Van den Hende verzorgde op verzoek van Space for Grace een lezing over veelkleurig geloven

Op 25 mei vond in de Sint Bavokerk in Rotterdam-Zuid de ‘Publieksdag’ plaats van Space for Grace. Bisschop Van den Hende was gevraagd om in de ochtend een lezing te geven over het thema ‘veelkleurig geloven’, als opmaat tot gesprek in groepen. Space for Grace is een landelijke organisatie die elk jaar tien projecten ondersteuning aanbiedt: een werkbudget, onderlinge uitwisseling, trainingen en begeleiding. Op de publieksdag waren onder meer leden van het pastoraal team van de H. Willibrordusparochie (Lisse en omgeving) aanwezig samen met vrijwilligers, een delegatie uit de parochiefederatie Rotterdam Rechtermaasoever (RRM) H. Laurentius, een vertegenwoordiging van het pastoraal team van de federatie HH. Clara en Franciscus en van Palliam (parochie Sint Maarten).

Space for Grace organiseert bijeenkomsten in verschillende bisdommen om deelnemers lokaal samen te brengen voor uitwisseling en inspiratie. Gastheer op de bijeenkomst in Rotterdam-Zuid is de Filipijnse gemeenschap die kerkt in de Sint Bavokerk. Ze zingen liederen, verzorgen de koffie/thee en de lunch en vertellen in de middag over hun activiteiten als deelnemer aan het programma Space for Grace.

“Dat u bij het thema veelkleurig geloven, als gave en ook als opgave, terechtkomt in Rotterdam, kan ik mij wel voorstellen. Rotterdam is tenslotte een hele grote internationale stad”, opent de bisschop zijn lezing. De bisschop vertelt over verschillende culturen en talen, over territoriale parochies en “personele parochies” waaronder de migrantengemeenschappen.

“Als het gaat om de onderlinge verbondenheid als gelovigen moet je zeggen dat de Kerk het elke keer weer nodig heeft dat je ook aan die samenhang werkt”, geeft de bisschop aan. “Als Kerk hebben we daarvoor een motivatie die bijbelse wortels heeft. We doen het niet, omdat het nou eenmaal zo gaat. We moeten zuinig zijn op die verbindingen en ze in stand houden. En we moeten ze ook met een gelovig bewustzijn blijven voeden, want het is onze opdracht om in Christus’ Naam samen op te trekken.”

Jezus zegt in het evangelie van Johannes tegen zijn leerlingen: ‘Niet gij hebt Mij uitgekozen, maar Ik u’” (Johannes 15, 16). De bisschop spreekt in het verlengde daarvan over de opdracht om de verbinding met elkaar te verdiepen, te versterken en uit te bouwen. Hij gebruikt daarvoor onder meer het bijbelse beeld van de wijnstok en de ranken: “Ik ben de wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets” (Johannes 15, 5).

“Vele talen en culturen treffen elkaar en zijn met elkaar verbonden, omdat ze de taal van het geloof samen willen spreken en dat is de taal van de liefde, die bouwt aan een beschaving van liefde”, aldus de bisschop. “Veelkleurigheid vraagt dat je dat netwerk van liefde, dat de Kerk is om te bouwen aan een beschaving van liefde, ook voortdurend onderhoudt. En daarom is zo’n dag als vandaag zo bijzonder, want als je met elkaar spreekt en elkaar ontmoet en de verschillende projecten hoort, werk je aan de onderlinge verbinding die de Kerk nodig heeft.”

Het is “niet zomaar een verbinding”, aldus de bisschop, “want dan kun je ook naar de huishoudbeurs gaan, of naar een filmconcours. Juist als netwerk van de Kerk willen we elkaar in geloof, hoop en liefde aanspreken en bemoedigen. Met eenheid en verscheidenheid beide als gaven van de Heer.” En hij benadrukt tot slot: “Zorg dat je elkaar blijft zoeken, blijft zien en blijft waarderen. Dat hebben we niet zelf bedacht. Het is Jezus die ons geen rust gunt als het om zijn liefde gaat (2 Korintiërs 5, 14).”