Bisschop: “Vanuit de hemel begeleidt Maria ons steeds met haar gebed”

Door: Bisdom Rotterdam zondag 06 oktober 2024

Foto’s: bisdom Rotterdam

Homilie van bisschop Van den Hende en inleiding bij internationale Rosary Rally van Radio Maria

Op zaterdag 5 oktober was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant bij de internationale Rosary Rally van Radio Maria. Na de eucharistieviering in de St. Lambertuskerk in Eindhoven, trokken de gelovigen in processie naar het Stadswandelpark met het beeld van Maria van Fatima. Deelnemers aan de Rosary Rally kwamen uit verschillende delen van het land, waaronder ook uit het bisdom Rotterdam. In het Stadswandelpark hield de bisschop een korte inleiding over bidden en geloven en werd de rozenkrans gebeden. Aan het eind van deze dag van gebed sprak bisschop Van den Hende in verbondenheid met de andere Nederlandse bisschoppen het gebed van toewijding uit aan het Onbevlekt Hart van Maria.

“De menswording van God in onze wereld is zorgvuldig voorbereid. Het was de maagd Maria die werd voorbereid en geroepen om de moeder van de Heer te worden, om Christus ter wereld te brengen op het juiste moment (Galaten 4, 4). De Kerk leert ons dat het hart van Maria geheel en al gericht is op God en op zijn bedoelingen”, preekt de bisschop in de eucharistieviering waarmee de ‘Rosary Rally’ begint.

De bisschop legt uit wat het betekent als wordt gesproken van het ‘onbevlekte hart van Maria’. “Wij geloven dat de maagd Maria vanaf haar vroegste begin, in de schoot van háár moeder, is voorbereid op de unieke taak om de Moeder van God te kunnen worden. Met het oog op de verlossing, is Maria zonder de smet van de erfzonde in de schoot van haar moeder ontvangen. Uiteindelijk was het binnenste van Maria zonder boze gedachten en zonde, en zij verlangde niet naar de zonde. Dat bedoelen wij wanneer wij als Kerk spreken over het onbevlekte hart van Maria. Het hart van Maria was geheel gericht op God en zijn bedoelingen.”

“Met een onbevlekt en onverdeeld hart is Maria de moeder van God en moeder van de Kerk. Zij is de eerste gelovige van het Nieuwe Testament. Na de dood, verrijzenis en hemelvaart van haar Zoon, stond Maria de apostelen terzijde toen zij baden om de komst van de Heilige Geest (Handelingen 1, 14). Zo is de maagd Maria als de moeder van God en moeder van de Kerk onze medegelovige op de weg van het evangelie”, vervolgt de bisschop. “Ook nu maakt Maria deel uit van de gemeenschap van de Kerk: Maria is en blijft leerling met de leerlingen van Christus. Vanuit de hemel begeleidt Maria ons steeds met haar gebed.”

“Bidden en geloven” is daarna in het Stadspark de titel van de toespraak van de bisschop. Hij spreekt over: 1) de opdracht om te bidden en het bidden van Jezus, 2) bidden als leerlingen van de Heer, 3) de rozenkrans als bijzondere vorm van gebed, 4) blijven bidden om het geloof te kunnen bewaren.

“We worden in het evangelie dringend gevraagd om als leerlingen van Jezus steeds te blijven bidden, ook -eeuwen later- in de tijd waarin wij nu leven. Het is onze roeping om als leerlingen van Christus trouw te blijven aan het gebed, juist om ons geloof vitaal te kunnen houden en te bewaren”, benadrukt de bisschop. “Pelgrims van hoop, dat is het thema van het komende Heilig Jaar. We mogen pelgrims van hoop zijn die blijven bidden en geloven totdat we de Heer Jezus ontmoeten die zal oordelen over de levenden en de doden. De levende Heer Jezus Christus is onze hoop in eigen persoon en we zijn geroepen om steeds opnieuw te getuigen van de hoop die in ons leeft (1 Petrus 3, 15).”

Wanneer de rozenkrans is gebeden, in verschillende talen en ondersteund door muziek en zang, spreken allen samen het inleidende gebed uit bij de toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria, waarna de bisschop de toewijding uitspreekt.

Toewijdingsgebed

Toewijding van Nederland aan het Onbevlekt Hart van Maria

Inleidend gebed (allen):

In de naam van de Vader + en de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Samen geroepen in de kracht van de heilige Geest, geven wij met heel ons hart gehoor aan de opdracht van de Heer om te volharden in het gebed en steeds in Zijn liefde te blijven. Met overgave en vol vertrouwen wijden wij onszelf en allen in Nederland met wie wij leven, wonen en werken toe aan het Onbevlekt Hart van Maria, de moeder van barmhartigheid en koningin van de vrede. Wij willen dit doen in verbondenheid met alle heiligen van dit land, die door hun leven getuigenis gaven van de liefde tot God en tot de naaste en die ons door hun voorspraak blijvend tot steun zijn vanuit de hemel.

Toewijdingsgebed (bisschop):

Heilige Maagd Maria, Moeder van God en onze Moeder,
in algehele overgave aan God onze Heer,
wijden wij Nederland toe aan Uw Onbevlekt Hart.
Door U zullen wij tot Christus geleid worden,
Uw Zoon en de eengeboren Zoon van God,
en door Hem en met Hem tot de Eeuwige Vader.
Wij zullen onze weg gaan in het licht van het geloof, hoop en liefde,
opdat de wereld gelove dat Christus door de Vader gezonden werd
om ons Zijn Woord mee te delen,
en zo zullen ook wij Zijn gezondenen zijn,
om de kennis van God en de liefde tot Hem uit te dragen
over heel te wereld tot aan de einden der aarde.
Onder de moederlijke bescherming van Uw Onbevlekt Hart
zullen wij één volk zijn met Christus,
het volk dat Hij zich door Zijn dood heeft verworven,
en wij zullen getuigen van Zijn verrijzenis.
Door Hem zullen wij tot de Vader komen,
tot eer van de Allerheiligste Drievuldigheid,
die wij aanbidden, zegenen en prijzen.
Amen.