Bisschop Van den Hende over Pasen en Pinksteren

Door: Bisdom Rotterdam maandag 20 mei 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Ook in onze tijd heeft de Kerk als eerste opdracht: verkondig het evangelie

Op Tweede Pinksterdag, maandag 20 mei, was bisschop Van den Hende in Rotterdam hoofdcelebrant op de landelijke ontmoetingsdag van CHARIS, het netwerk van katholieke charismatische initiatieven. In zijn homilie preekte de bisschop over Pasen en Pinksteren en de kracht van de Heilige Geest.

Pinksteren wordt gevierd op de vijftigste dag na Pasen. “Drie jaar lang trokken de leerlingen met Jezus mee. Wat was het een enorme teleurstelling dat Jezus uiteindelijk aan het kruis belandt. Vastgespijkerd. Uitgescholden. Weggehoond. Zijn liefde werd beantwoord met kwaad. Zijn vrede werd beantwoord met haat. En zijn dienst aan de mensen in de Naam van zijn Vader werd door veel mensen afgewezen”, preekt de bisschop. “Het was voor de leerlingen een enorme teleurstelling. En ze waren bang geworden.”

“En dus hielden ze de ramen de deuren dicht, want ze waren bang geworden: misschien komen ze ons ook nog wel halen, want we zijn tenslotte zijn volgelingen. Misschien komen ze ons ook wel halen, veroordelen en doden. Maar op dat moment komt Jezus zelf bij hen”, vervolgt de bisschop. “Hij zegt: vrede zij u. Meer dan eens zegt Hij dat: vrede zij u. En Hij blaast over hen en Hij geeft de Heilige Geest.”

“Als God iets geeft is het meestal niet om het voor jezelf te houden. Als God je geloof schenkt, betekent het niet dat je dat verborgen moet houden. Als Hij je liefde schenkt, betekent het niet dat je dat niet met anderen zou moeten delen. En als je hoop krijgt en vertrouwen, is dat ook voor anderen bestemd. Pinksteren is dus niet het einde”, preekt de bisschop. “Het is de boodschap van Pasen, die de leerlingen hebben gezien en mochten verspreiden.”

“Als wij vandaag het pinksterfeest vieren is dat niet alleen maar om terug te kijken: o ja, zo ging dat, wat was het toch prachtig, hartverwarmend. Het betekent ook dat wij geloven dat sinds die tijd de Heilige Geest geschonken wordt aan allen die geloven, aan allen die op zoek zijn, aan allen die de Heer willen vinden in hun leven.” De bisschop laat daar een uitnodiging op volgen: “Weet dat de Heer het verlangen heeft om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Zouden wij misschien op die manier ook naar Pinksteren kunnen kijken? Niet alleen zeggen: Hij leeft, alleluja! Maar ook: wij zetten ons in om in deze tijd zijn boodschap te verspreiden in woord en daad. Op de eerste plaats door te bidden en de sacramenten te vieren. En ook door zijn woord te lezen en van zijn woord te getuigen. En door steeds opnieuw in liefde en aandacht onze medemens nabij te zijn.”

“Vanaf de jongste tijd kent de Kerk de liturgie, de catechese en de verkondiging, en de caritas en de diaconie. Die kunnen niet zonder de Heilige Geest. Maar ook niet zonder onze harten die opengaan en zonder onze handen die zich beschikbaar stellen”, zegt de bisschop tot slot. “Ook in onze dagen, broeders en zusters, heeft de Kerk dat als eerste opdracht: verkondig het evangelie te pas en te onpas, niet met hoogmoed maar met vertrouwen op de Geest, en niet alleen door te spreken maar ook door te luisteren en door te dienen.”