Bisschop Van den Hende bij openluchtmis heilige Nicasius van Heeze

Door: Bisdom Rotterdam maandag 15 juli 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Eucharistieviering op de geboortegrond van de heilige Nicasius van Heeze

Op zondag 14 juli nodigde de Parochie Heilige Nicasius (Geldrop, Heeze, Leende, Mierlo, Sterksel) bisschop Van den Hende uit als hoofdcelebrant in Heeze voor de eucharistieviering bij de kapel op de geboortegrond van de heilige Nicasius. De franciscaan Nicasius van Heeze is een van de Martelaren van Gorcum. De parochie is naar hem genoemd en parochianen reizen elk jaar naar Brielle met een bus om deel te nemen aan de Nationale Bedevaart Brielle.

De voorgangers en acolieten trekken in processie naar de Nicasiuskapel, begeleid door de fanfare. Bij de kapel, gebouwd op de geboortegrond van de heilige, hebben zich ongeveer vijfhonderd gelovigen verzameld en er is een gelegenheidskoor voor de muzikale ondersteuning.

De pastoor van de Nicasiusparochie, Sjef van der Maazen, heet bisschop Van den Hende aan het begin van de eucharistieviering in de openlucht welkom als hoofdcelebrant. “Het is voor ons een eer en een vreugde om u in ons midden te hebben als bisschop van het diocees Rotterdam, waar Den Briel onder valt en waar de negentien geestelijken, waaronder de heilige Nicasius, in 1572 de marteldood zijn gestorven.”

“Als we iets zien bij de martelaren van Gorcum is dat ze in alle beproevingen leerling wilden zijn van Christus in woord en daad. Ze hadden het kunnen ontvluchten. Maar zij bleven leerling van de Heer”, zegt pastoor Van der Maazen. “We zien ieder jaar weer in Den Briel hoezeer het getuigenis van Nicasius en de zijnen indruk maakt op mensen van nu, op ons. Graag willen we u uitnodigen om deze heilige Mis hier op te dragen, met als intentie dat ook wij allen geestelijk mogen groeien in dat leerling zijn van Christus in woord en daad, tot lof en eer van God en tot heil en zegen van mensen.”

“Het is bijzonder om in uw midden te zijn”, zegt de bisschop daarop. “Ieder jaar mag ik een groep uit uw parochie in Brielle ontvangen. Ik ben blij dat ik een keer andersom de reis mag maken om in uw midden, op deze plek waar de heilige Nicasius is geboren en getogen, samen met u de eucharistie te vieren, waarin we Jezus ontmoeten.”

De bisschop preekt vanuit de Schriftlezingen over onze kwetsbaarheid: “Als we kwetsbaar zijn en ons klein voelen mogen we juist zeggen: de Heer kijkt naar wat kwetsbaar en klein is. Zie maar: God is mens geworden in Jezus en Hij heeft ons leven willen delen, ook in onze kwetsbaarheid. Hij was bij mensen die ziek waren en raakte hen aan. Hij was bij mensen die onder zonden gebukt gingen en gaf hun vergeving en nieuwe moed. En Hij troostte mensen wanneer ze de tranen over de wangen liepen. Dat was iets wat de Heer uit liefde deed. Nee, de Heer kijkt niet weg als iemand gebroken is. De Heer kijkt niet weg als we in ons leven beschadigd zijn geraakt, als aarden potten van klei met barsten erin.”

“Ik denk dat onze heilige van vandaag, de heilige Nicasius, zich ook zo gevoeld heeft”, preekt de bisschop. In zijn beproevingen heeft Nicasius zich aan Christus toevertrouwd. “Hij heeft gebeden en zijn medebroeders aangemoedigd: geef niet op, blijf verbonden met de Heer”, aldus de bisschop.

“Wij zijn kwetsbaar. In ons hart hebben we allemaal wel onze vragen, onze twijfels en zijn er ook dingen waar we niet trots op zijn, maar toch niet over spreken. En weet u wat het is? De Heer kent ons allemaal”, vervolgt de bisschop. “Ons hart is voor Hem een open boek. En als we kwetsbaar zijn, als we zijn liefde nodig hebben, zijn bemoediging en troost dan is het juist goed om naar de mis te komen en te weten: hier kent iemand mij, namelijk Jezus zelf. Ik hoef me niet voor te stellen. Ik hoef ook niet mij op te dringen. Ik hoef ook niet te concurreren met andere levens die misschien wel veel succesvoller zijn dan het mijne. God kijkt naar het hart. En dat is de grote rijkdom van ons geloof. Als mensen kunnen we kwetsbaar zijn, hebben we vergeving en steun en barmhartigheid nodig. En God wil ons die geven in Jezus Christus als wij ons hart voor Hem openen.”