Bisschop en jongeren tochtgenoot op weg naar de WJD - Geloofsgesprek

Door: Bisdom Rotterdam maandag 26 juni 2023

Bisschop Van den Hende in gesprek met Leo Fijen. (Foto: Bisdom Rotterdam)

“Dat is de kern van missionaire Kerk: in beweging komen voor de Heer, in zijn naam de harten raken en ook zelf getuigen”

Over een maand begint de reis naar de Wereldjongerendagen (WJD) voor bisschop Van den Hende en jongeren. “In beweging komen vanuit je geloof geeft de doorslag om naar Portugal te gaan”, zegt de bisschop die op 24 juli met de jongeren uit het bisdom op de bus stapt. De bisschop vertelt erover in het Geloofsgesprek dat werd uitgezonden op 25 juni op NPO2.

“Ik geloof dat als jongeren op weg gaan op een bedevaart, naast elkaar zitten en met elkaar spreken als een geloofsgesprek, dat de Heer zich mengt in hun gesprek. Ik heb in de loop van de jaren meerdere WJD-bedevaarten meegemaakt, en heb gemerkt: dat is een extra dimensie die na afloop jongeren sterkt in hun geloof en keuzes”, vertelt de bisschop.

“Ik kom regelmatig jongeren tegen die al wat ouder zijn geworden en die in de parochie actief zijn. Ze werken bijvoorbeeld met vormselgroepen of zijn heel betrokken bij een bijbelgroep. Vaak heeft die aanzet om ook zelf betrokken te zijn bij het kerkelijk leven te maken met een WJD-deelname. Je merkt dat elke WJD-editie jongeren trekt die dan bewust kiezen voor een weg met Jezus. Soms als priester, als religieus en heel veel jongeren ook die zeggen: ik ga in mijn parochie aan de slag, want het geloof betekent veel voor mij.”

Er reizen bijna duizend jongeren uit Nederland naar deze WJD. Toch gaat het niet zozeer om aantallen zegt de bisschop desgevraagd. “Statistieken zijn de resultaten van initiatieven. En de initiatieven komen van de Heer in kracht van de Geest. Het gaat erom dat je mensen één voor één bij Christus brengt. Elke kleine ontmoeting die we mogen organiseren is een belangrijke stap, omdat het geloof in de Heer van generatie op generatie gaat.”

“Zo komen de jongeren in beweging om de paus te ontmoeten en hij komt in beweging om naar de jongeren toe te gaan.”

“Mensen bij Christus brengen gaat niet met een megafoon en een stadion vol. Maar elk hart wordt opnieuw geraakt. En als ik de Heer in het evangelie bezig zie, dan gaat Hij niet alleen voor de grote groep, ook al is er wel een grote menigte bij de broodvermenigvuldiging. Veel mensen komen als persoon naar Hem toe die Hij vervolgens persoonlijk aanspreekt en raakt. De grote groep en de persoonlijke ontmoeting zijn geen tegenstelling, maar versterken elkaar. En dat is de kern van missionaire Kerk: in beweging komen voor de Heer, in zijn naam de harten raken en ook zelf getuigen.”

Een persoonlijk geloof is iets anders dan een individueel geloof, legt de bisschop uit: “Een persoonlijk geloof is een geloof dat je in de gemeenschap van de Kerk ontvangen hebt en dat je samen mag dragen, beleven en uitdragen. Persoonlijk betekent: je eigen hart erbij betrekken. Als je een gespreksgroep hebt over een geloofsthema kun je niet zo makkelijk zeggen: ik sluit me bij de vorige spreker aan. Dan gaat het om jouw geloof: Wat is jouw band met de Heer? Heb jij ervaring met gebed? Dat is in het kerkelijk leven steeds zo.”

Het thema van de WJD-reis is een tekst uit het evangelie van Lucas: Maria stond op en ging met spoed (Lucas 1, 39). Bisschop Van den Hende: “Dat haasten, zegt de paus in zijn boodschap aan de jongeren, gaat niet om de haast omdat je de bus moet halen. Het gaat niet om de haast omdat je agenda te vol is. Maar het gaat om het in beweging komen zonder uitstel vanuit een innerlijke verbondenheid in geloof. Zo komen de jongeren ook graag in beweging om de paus te ontmoeten en hij komt in beweging om naar de jongeren toe te gaan.”

“Het is dus niet de haast van de snelheid, maar het is de haast uit verlangen om datgene te doen wat de Heer van je vraagt. En daar hoort ook de ontmoeting in geloof bij. Zoals Paulus zich enorm gehaast heeft om in het hele Middellandse Zeegebied nieuwe christengroepen te bezoeken en ze te bevestigen in het geloof. Zo komt de paus naar de jongeren toe. Hij staat op, komt in beweging om de jongeren te bevestigen in hun geloof in Christus. En zij komen daar naartoe om elkaar ook te bevestigen: we zijn niet alleen, we mogen het samen doen en ons persoonlijk geloof en ons persoonlijk gebed zijn een bijdrage aan de gemeenschap van de Kerk als geheel.”