Bisschop bezoekt Poolse parochie aan de Dorpsweg in Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam zondag 20 oktober 2024

Foto: Bisdom Rotterdam

Bisschop Van den Hende vierde de eucharistie in de Poolse parochie van Rotterdam

Op zondag 20 september was bisschop Van den Hende aanwezig in de Poolssprekende parochie O.L.Vrouw Sterre der Zee in Rotterdam. Eind 2023 verhuisde de parochie van Poolssprekende katholieken van de Beukelsdijk naar het kerkgebouw aan de Dorpsweg.

Het is de eerste keer dat de bisschop sinds de verhuizing op zondag aanwezig is in de Poolse gemeenschap. Parochianen en ook pastoor Thaddeus Kozienski s.chr. heten de bisschop welkom als hun bisschop, want de Poolssprekende parochie maakt deel uit van het bisdom Rotterdam in Zuid-Holland. Katholieken uit Polen die woonachtig zijn in het vicariaat Rotterdam van het bisdom zijn de leden van de parochie. Iedere zondag komen zo’n 800 gelovigen naar de eucharistievieringen in Rotterdam. Daarnaast zijn vanuit de Rotterdamse Poolse parochie op zondag nog twee andere eucharistievieringen, respectievelijk in Dordrecht en in Honselersdijk.

Deze zondag is de bisschop hoofdcelebrant in de eucharistieviering van 12.00 uur. Tijdens deze mis worden het kind Jezus en moeder Maria, afgebeeld op de beroemde icoon van de zwarte Madonna van Częstochowa, plechtig gekroond als teken van de toewijding van de parochie aan Christus en zijn moeder Maria.

De kerk aan de Dorpsweg is van binnen opnieuw geverfd en verschillende beelden en liturgische gebruiksvoorwerpen van de Poolse parochie kregen een plaats in de kerk van de HH. Michael en Clemens in Rotterdam Zuid. Ook werd een nieuwe sacristie ingericht waar de priester en de assistenten zich voorbereiden en omkleden voor de viering van de liturgie. In de kerk hebben ook de communiebanken uit de voormalige kerk O.L.Vrouw van Altijddurende Bijstand in Overschie een plaats gevonden in de kerk aan de Dorpsweg.

Tijdens de mis worden het kind Jezus en moeder Maria, afgebeeld op de beroemde icoon van de zwarte Madonna van Częstochowa, plechtig gekroond als teken van de toewijding van de parochie aan Christus en zijn moeder Maria.

De bisschop preekt over de lezingen van de zondag (Jesaja 53, 10-11; Hebreeën 4, 14-16; Marcus 10, 35-45). Regel na regel wordt zijn tekst vertaald in het Pools door een diaken. De woorden van Jezus in het evangelie staan centraal in de homilie: “Wie onder u groot wil worden moet dienaar van u zijn, en wie onder u de eerste wil zijn moet aller slaaf wezen.”

Bisschop van den Hende: “Als leerlingen van Christus zijn wij geroepen om te groeien in de gezindheid van de Heer: kleiner worden door groot te zijn in liefde en dienstbaarheid. De Heer zelf ging tot het uiterste door te sterven aan het kruis om ons te verlossen, maar Hij is opgestaan uit de dood. De liefde van God is groter en sterker dan kwaad en zonde. En Maria, de moeder des Heren als eerste gelovige van het nieuwe testament, gaat ons voor op de weg van het evangelie. ‘God heeft neergezien op de kleinheid van zijn dienstmaagd’, zo zingt Maria in haar lofzang, het magnificat. Mogen wij als Jezus’ leerlingen anno 2024 op onze beurt ons hart toevertrouwen aan de liefde van Christus. Naarmate meer harten zich zullen openen voor de liefde van de Heer en zich klein maken om dienstbaar te zijn, zal het Rijk van God grotere verspreiding vinden onder alle volken en talen, ook in onze tijd van oorlog, egoïsme en verdeeldheid.”

Op meerdere plaatsen worden in het bisdom Rotterdam eucharistievieringen gehouden in verschillende talen. Zie voor een overzicht in het hele bisdom op de website holymass.nl.