Bijna duizend Nederlandse jongeren bij WJD 2023

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 13 juni 2023

Foto: Ramon Mangold

Jongeren uit het bisdom Rotterdam reizen met de “vier bisdommen reis” naar Lissabon

Vanuit Nederland zullen in totaal bijna duizend jongeren afreizen naar Lissabon voor de Wereldjongerendagen (WJD). Dat meldt de nieuwsbrief van JongKatholiek. Jongeren uit het bisdom Rotterdam reizen samen met jongeren uit het aartsbisdom Utrecht en de bisdommen Breda en Roermond naar de WJD. Met deze “vier bisdommen reis” gaan 240 jongeren mee. Ruim 80 daarvan komen uit het bisdom Rotterdam.

De jongeren reizen via Parijs en Lourdes naar Burgos, waar ze een deel van de Camino lopen (de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella). De “days in the diocese” zijn in het Portugese bisdom Guarda. Daarna gaat de reis verder naar Lissabon.

Deelnemers uit de bisdommen Breda en Rotterdam kwamen op zaterdag 3 juni al een keer samen in Voorschoten voor het WJD-tuinfeest. Ze vierden de eucharistie in de H. Laurentiuskerk. Daarna was er een programma om elkaar alvast goed te leren kennen.

De nieuwsbrief van JongKatholiek meldt ook dat bisschop Van den Hende op zondag 25 juni te gast zal zijn in het Geloofsgesprek op NPO2 en zal vertellen over de WJD. De bisschop zal zelf ook deelnemen aan de WJD en reist met de jongeren mee.

Op zaterdag 17 juni komen de begeleiders van de “vier bisdommen reis” samen in Oosterhout (bisdom Breda) voor de begeleidersdag. Ze vieren de eucharistie in de Basiliek Sint Jan de Doper. Daarna is er een programma met kennismaken en teambuilding, workshops over waar je medisch op moet letten als begeleider, over het begeleiden van een geloofsgesprek in de deelgroepen, en over groepsdynamiek.

Het kernteam van de WJD laat weten dat het aantal van bijna duizend Nederlandse deelnemers aan de WJD in Lissabon vergelijkbaar is met de vorige twee WJD’s die in Europa plaatsvonden, Madrid (2011) en Krakau (2016). In 2013 en 2019 vonden de Wereldjongerendagen plaats in Brazilië en Panama. Toen waren er 300 en 130 Nederlandse deelnemers.