Algemeen nieuws

Werkdocument voor de bisschoppensynode 2024 gepubliceerd

Door: Rkkerk.nl woensdag 10 juli 2024

Logo bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”

Op dinsdag 9 juli heeft het Secretariaat van de Bisschoppensynode het Instrumentum Laboris (Werkdocument) gepubliceerd voor de deelnemers aan de tweede zitting van de zestiende gewone algemene vergadering van de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

Deze tweede zitting vindt plaats in oktober 2024 en voor Nederland zal Mgr. Th.C.M. Hoogenboom, hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht deelnemen. Mgr. Hoogenboom was ook afgevaardigd door de Nederlandse Bisschoppenconferentie naar de eerste zitting die in oktober 2023 plaatsvond.

Het Instrumentum Laboris heeft als titel: ‘Hoe een missionaire synodale Kerk te zijn?’ Het document is de vrucht van de consultatie die sinds de eerste zitting van de synode wereldwijd in de Katholieke Kerk heeft plaatsgevonden. Ook de rapporten die de parochiepriesters hebben gepresenteerd tijdens de recente driedaagse werkbijeenkomst van de parochiepriesters voor de synode, zijn erin verwerkt.