Algemeen nieuws

Vronesteyn: Ziet u mogelijke deelnemers voor “Kom en zie”?

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 12 juli 2024

Foto: Warren Wong via Unsplash

Rector Broeders en spirituaal Smith van Vronesteyn vragen om deze zomer mee uit te zien naar nieuwe deelnemers voor het oriëntatiejaar

In een brief aan parochiepriesters, diakens en pastoraal werkers vragen rector Walter Broeders van Vronesteyn en spirituaal Jeroen Smith om uit te zien naar nieuwe deelnemers voor het oriëntatiejaar “Kom en zie”: “Graag vragen we uw hulp om deze zomer in de parochies mee uit te zien naar nieuwe deelnemers voor ‘Kom en zie’.”

Het oriëntatiejaar wordt vanuit Vronesteyn opnieuw aangeboden. De eerste bijeenkomst is op 23 september en aanmelden kan tot 15 september.

Afgelopen mei werd het tweede “Kom en zie-traject” afgerond. Het “Kom en zie-jaar” startte in 2023-2024 als nieuw initiatief dat jonge mannen (18-45 jaar) wil helpen die nadenken over hun roeping. “Beide jaren hebben vier deelnemers het traject doorlopen, dus acht jongemannen in totaal. Zij gaven aan dat de maandelijkse bijeenkomsten, de wekelijkse gebedstijden en de regelmatige gespreken met de begeleider hen echt verder hebben gebracht in de zoektocht naar hun roeping”, schrijven de rector en spirituaal.

“De Heer gaat met ieder een eigen weg. Wat opvalt is dat voor ieder van hen het traject ‘Kom en zie’ meer richting heeft gegeven in hun geloofsleven. Het is een verrijking om het traject met anderen te doen, maar de Heer gaat met iedere deelnemer een eigen weg. Voor sommigen werd duidelijk dat het onderscheiden van een roeping meer tijd en vorming vraagt, voor anderen tekenden de contouren van een roeping - priesterschap, religieus leven, huwelijk … - zich wat scherper af. Enkelen hebben vanuit ‘Kom en zie’ ook concrete stappen gezet.”

De roepingsvraag begint vaak met de heel primaire vragen: Hoe kan ik meer doen met mijn geloof? Wat kan ik vanuit mijn christen-zijn voor anderen betekenen? Zal zoals ik nu leef mij echt gelukkig maken? “Dat acht zeer verschillende deelnemers door ‘Kom en zie’ werkelijk een stap verder zijn gekomen in hun roepingsweg, geeft aan dat het jaar een soort pelgrimstocht van negen maanden is (september - mei), met de Heer als reisbegeleider”, aldus de brief.

Tijdens “Kom en zie” ligt er veel nadruk op het persoonlijk gebed, die samenspraak met Christus aan de hand van teksten uit het Evangelie. Ook de persoonlijke begeleiding helpt om een beter beeld van te krijgen van de eigen mogelijkheden en grenzen, en te ontdekken op welke wijze de Heer iemand persoonlijk roept.

De rector en de spirituaal van Vronesteyn hopen dat de parochiepriesters en diakens en pastoraal werkers in de parochies kunnen uitzien naar deelnemers: “Zie je iemand vaker in de kerk, bij bijeenkomsten of gebedsgroepen..? Vraag hem dan of hij interesse heeft om zich aan te sluiten bij deze pelgrimstocht van ‘Kom en zie’. En we hopen dat jullie deelnemers voor het komende jaar ook met jullie gebed willen blijven begeleiden.”

Wilt u iemand attenderen op “Kom en zie”?

Op 13 mei sloten vier deelnemers hun ‘Kom en zie-jaar’ af en gingen in gesprek met bisschop Van den Hende. (Foto: Bisdom Rotterdam)