Waarop letten werkgroepen Kerkbalans bij het opstellen van een communicatieplan?
Foto: Johan Wouters
“Een effectieve actie Kerkbalans kan niet zonder goede communicatie. En daar hoort ook timing bij. Zorg daarom dat u met de werkgroep Kerkbalans voor het einde van de zomer al op hoofdlijnen een communicatieplan klaarlegt waarop u aangeeft hoe en wanneer u de parochianen informeert over de actie Kerkbalans.” Dit is de tweede stap in het draaiboek Kerkbalans, waar parochies in het bisdom Rotterdam mee kunnen werken. Het draaiboek is gepubliceerd op de website van het bisdom.
Waarop letten werkgroepen Kerkbalans bij het opstellen van een communicatieplan? Het is gunstig om meerdere momenten te creëren waarop parochianen informatie krijgen over de actie Kerkbalans. Zo komt de actie niet als een verrassing. Een communicatieplan met data waarop berichten over Kerkbalans naar het parochieblad en de parochiewebsite gaan helpt daarbij.
Nu nóg makkelijker om op verschillende momenten aandacht te vragen voor de actie Kerkbalans.
Wist u dat het bisdom drie voorbeeldartikelen klaar heeft staan? Deze kunt u aanpassen naar de eigen situatie van uw parochie en verzenden naar de redacties van het parochieblad en -website voor de maanden oktober, november en december. Zo wordt het nog makkelijker om op verschillende momenten aandacht te vragen voor de actie Kerkbalans.
Denk bij het maken van het communicatieplan ook na over een goed startmoment. Welke interessante spreker kan de parochie uitnodigen, zodat vrijwilligers en lokale journalisten nieuwsgierig worden en ook aanwezig willen zijn? Bedenk of u bij het startmoment samen wilt werken met andere kerken, die de actie Kerkbalans houden.
Voorbeelden voor de actiepuntenlijst van het communicatieplan:
Voor een succesvolle actie Kerkbalans is het noodzakelijk om tijdig de juiste werkzaamheden uit te voeren. Het bisdom Rotterdam informeert met een artikelreeks de leden van werkgroepen Kerkbalans in de parochies over een accuraat tijdpad en biedt hen een draaiboek voor een effectieve campagne.