Algemeen nieuws

Door: Rkkerk.nl vrijdag 21 juni 2024

Foto: Katholiekleven.nl

Mgr. Van den Hout is nu nog bisschop van Groningen-Leeuwarden

Mgr. dr. C.F.M. (Ron) van den Hout wordt de nieuwe bisschop van het bisdom Roermond. Mgr. Van den Hout is nu nog bisschop van Groningen-Leeuwarden. Paus Franciscus heeft hem met ingang van 21 juni 2024 benoemd tot opvolger van de eind vorig jaar overleden mgr. Harrie Smeets en tot 25e bisschop op de zetel van Roermond.

Omdat Mgr. Van den Hout al bisschop is, hoeft er geen bisschopswijding meer plaats te vinden. Wel zal hij tijdens een pontificale viering op 24 augustus in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond de bisschopszetel in bezit nemen. Vanaf dat moment neemt hij officieel het bestuur van het bisdom Roermond over.

Mgr. Van den Hende feliciteert als voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie het bisdom Roermond met de nieuwe bisschop. Mgr. Van den Hende: “Het overlijden van Mgr. Smeets was een groot verlies. In de persoon van Mgr. Van den Hout krijgt het bisdom Roermond opnieuw een energieke bisschop met pastorale en bestuurlijke ervaring.” Namens de bisschoppenconferentie zegt hij dat de bisschoppen uitzien naar de voortzetting van de samenwerking met Mgr. Van den Hout als bisschop van Roermond.

“Voordat Mgr. Van den Hout bisschop werd, had hij al ruime ervaring in het parochiepastoraat. Ook het reilen en zeilen van het kerkelijk leven op dekenaal en diocesaan niveau was hem vertrouwd”, zegt de bisschop. “Ik vertrouw er op dat Mgr. Van den Hout als bisschop van Roermond zijn herderschap zal uitoefenen in verbondenheid met alle geledingen van zijn nieuwe bisdom en ik ben ervan overtuigd dat hij - indachtig zijn bisschopsmotto: in exilio spes (in ballingschap is er hoop) - als een pelgrim van hoop aan zijn nieuwe taak gaat beginnen.”

Mgr. Van den Hende benadrukt dat de benoeming van Mgr. Van den Hout in Roermond voor het bisdom Groningen-Leeuwarden een plotseling afscheid van hun bisschop betekent. Van den Hende. “Aan het bisdom Roermond en het bisdom Groningen-Leeuwarden beloven wij als bisschoppen heel bijzonder in de komende tijd onze verbondenheid in gebed en ik weet zeker dat veel gelovigen in het land dat ook zullen doen.”

Lees verder op rkkerk.nl: