Algemeen nieuws

Mgr. Hoogenboom spreekt met pers over synode die op 2 oktober start

Door: Rkkerk.nl dinsdag 24 september 2024

Foto’s: katholiekleven.nl

Mgr. Hoogenboom spreekt over belangrijke gespreksthema’s voor de synode in oktober

Van 2 tot en met 27 oktober vindt in Rome de tweede zitting plaats van de 16e gewone algemene Bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio.’ Ook dit keer zal net als bij de eerste zitting in 2023 Mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht, namens de Nederlandse Kerkprovincie deelnemen. Tijdens een ontmoeting met journalisten op 23 september blikte hij vooruit en terug.

“Toen ik vorig jaar terugkwam van de synode, realiseerde ik me dat ik deel had genomen aan een historische gebeurtenis: een synode waaraan ook niet-bisschoppen hadden deelgenomen en daarbij stemrecht hadden. Er was met deze zitting een boom geplant en nu zouden de vruchten moeten gaan groeien”, zo begint Mgr. Hoogenboom zijn inleiding op het gesprek. Hij vertelt hoe hij zijn enthousiasme na terugkomst heeft gedeeld in de Nederlandse Bisschoppenconferentie en op andere plekken.

Vooruitblikkend op de bijeenkomst in oktober zegt Mgr. Hoogenboom dat hij uitkijkt naar de gesprekken in de groepen. Hij denkt met plezier terug aan de vele ontmoetingen met allerlei verschillende mensen uit de Wereldkerk die hij vorig jaar in de gespreksgroepen heeft gehad. Overigens niet alleen tijdens de groepsgesprekken maar ook tijdens de vieringen en de maaltijden was er ruimte voor ontmoeting.

De structuur van het Werkdocument (Instrumentum Laboris) is anders van opzet dan het vorige Werkdocument, signaleert hij. “Dit keer is het een doorlopende tekst, die focust op bepaalde thema’s. Er zijn niet zoals de vorige keer vragen om over in gesprek te gaan. Waarschijnlijk gaan we met elkaar de tekst in zijn geheel doorwerken volgens de methode van het gesprek in de Geest.”

Het gesprek in de Geest betekent dat iedereen eerst zijn opvatting mag geven over een deel van de tekst. Dan wordt daar in de groep door iedereen op gereageerd, niet over gediscussieerd. Ten slotte wordt in een moment van onderscheiding geïnventariseerd waar de overeenkomsten en verschillen zijn en welke onderwerpen belangrijk zijn om over door te praten. Tussendoor zijn er steeds momenten van gebed en stilte

Hij noemt enkele belangrijke gespreksthema’s uit het Werkdocument, zoals het doopsel als basis van ons Kerk-zijn, de behoefte aan vorming in het geloof van ons doopsel, de medeverantwoordelijkheid van alle gedoopten in de Kerk en de positie van de vrouw: waar kunnen vrouwen veel meer betrokken worden in het leven van de Kerk?

Op de vraag of hij ook onderwerpen mist in het Instrumentum Laboris noemt Mgr. Hoogenboom twee thema’s die hij aanvullend graag tijdens de synode onder de aandacht wil brengen. Ten eerste het onderwerp van de vergrijzing die gaande is in de Katholieke Kerk in Europa en ook elders ter wereld. Daarnaast wil de bisschop graag meer aandacht voor het diaconale werk in de Kerk, waarin het tenslotte gaat om de drievoudige zending van leren, vieren én dienen.