Algemeen nieuws

Lees de nieuwsbrief van de Pastorale Dienstverlening

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 19 september 2024

Foto: Andrew Moca via Unsplash

Leren, vieren en dienen (de drievoudige zending van de Kerk), gemeenschapsopbouw, jongeren en de missionaire parochie

Deze week is de digitale nieuwsbrief van de Pastorale Dienstverlening van het bisdom Rotterdam verschenen. De nieuwsbrief van september kondigt de uitreiking van de Elisabethcertificaten aan, cursussen en impulsbijeenkomsten.

Een van de bijeenkomsten die de nieuwsbrief vermeldt is de Startdag Vastenactie. Deze wordt gehouden op zaterdag 9 november. Op de Startdag worden diverse presentaties gegeven over de nieuwe campagne. Volgend jaar staat ‘schoner koken’ centraal. Waarom is dat een belangrijk onderwerp? Hoe draagt het bij aan een betere sociaaleconomische situatie van families, aan het verminderen van ontbossing en van de uitstoot van fijnstof en CO2 en zelfs aan het verminderen van zwerfafval op straat? Tijdens de Startdag worden deze en ook andere vragen beantwoord. De uitnodigingen voor MOV-groepen en belangstellenden worden eind september verstuurd via de parochiesecretariaten

Binnenkort start ook de “Cursusreeks Sociale Leer van de Kerk: Bouwen aan een beschaving van liefde”. En op 23 november is er een ontmoetingsdag voor vrijwilligers van bedevaarten. Deze ontmoetingsdag wordt gehouden vanwege het Jubeljaar 2025 “Pelgrims van hoop”. Iedereen is uitgenodigd om op 29 december naar de kathedraal in Rotterdam te komen om dit Jubeljaar samen te openen. Een Jubeljaar (of Heilig Jaar) wordt eens in de vijfentwintig jaar gehouden, met soms een extra (buitengewoon) Jubeljaar, zoals in 2016 het Heilig Jaar van Barmhartigheid dat door paus Franciscus werd uitgeroepen.

Bisschop Van den Hende zal tijdens de Tour of Faith op zondag 22 september met jongeren in gesprek gaan over het thema hoop, als voorbereiding op het Jubeljaar. De Tour of Faith is de maandelijkse ontmoeting van de bisschop en jongeren met een eucharistieviering, een catechese, geloofsgesprek en een gezamenlijke maaltijd. Deze eerste Tour of Faith van het nieuwe seizoen vindt plaats in het bisdombureau in Rotterdam vanaf 15.00 uur (let op: de locatie is gewijzigd van Lisse naar Rotterdam).

We houden u graag op de hoogte

Het bisdom Rotterdam heeft een aantal nieuwsbrieven. Neem een abonnement, we houden u graag op de hoogte! Aanmelden kan via de webpagina.

• Bisdomrotterdam.nl: tweewekelijks het meest recente nieuws van de bisdomwebsite
  • Pastorale Dienstverlening: met regelmatig het nieuws rond leren, vieren, dienen, jongeren, pastoraat en (missionaire) kerkopbouw
  • Vieren (kerkmuziek): voor het nieuws rond vieren en kerkmuziek
  • Economaat: al het nieuws rond wet- en regelgeving, financiën, gebouwen, ledenadministratie en automatisering