Algemeen nieuws

Julius Antonius Gerardus Sterk overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 26 juni 2024

Op zondag 23 juni is, voorzien van het Sacrament der Zieken, overleden de weledele heer Julius Antonius Gerardus Sterk, gepensioneerde pastoraal werker van het bisdom Rotterdam, geboren op 27 maart 1948 te Lemmer.

Jos Sterk werd met ingang van 1 augustus 2002 aangesteld als parochiecatecheet ten behoeve van de samenwerkende parochies O.L. Vrouw Geboorte te Berkel en Rodenrijs, St. Willibrord te Bleiswijk en O.L. Vrouw Visitatie te Bergschenhoek ter ondersteuning van de werkgroepen op catechetisch terrein en om catechese te geven aan groepen. Met de oprichting van de Federatie Oostland in het kader van Samenwerking Geboden 2, werd hem op eigen verzoek per 1 januari 2013 eervol ontslag verleend en werd de kerkelijke zending ingetrokken. Per diezelfde datum ging hij vervroegd met pensioen.

In zijn reflectie op zijn werkzame leven noemde hij als hoogtepunten de handleidingen die hij heeft gemaakt op doop- en huwelijksvoorbereiding, de filmclub met films aan de hand van thema’s omdat, anders dan zijn werk als catecheet niet het woord maar het beeld centraal stond, en de trainingen van catechetische medewerkers. Voor Jos Sterk zijn christenen per definitie ‘leerlingen’ en functioneert een parochie die niet leert, niet doorgeeft, niet goed als gemeenschap in Christus. Hij heeft met grote inzet zijn werk in en voor de Kerk verricht en het bisdom is hem daar erkentelijk voor.

Op donderdag 27 juni is er van 18.15 uur tot 19.15 uur gelegenheid om afscheid van hem te nemen en de familie te condoleren in het uitvaartcentrum DELA, Nieuw Eykenduynen, Kamperfoeliestraat 2a te Den Haag. Op woensdag 3 juli kunt u vanaf 14.00 uur afscheid van Jos nemen in het kerkje van Op Hodenpijl, Rijksstraatweg 20-22 te Schipluiden, waarna hij in stilte zal worden overgebracht naar het crematorium. Aansluitend is er gelegenheid om na te praten in het restaurant van Op Hodenpijl.