Algemeen nieuws

Hoe vieren we het Jubeljaar?

Door: Bisdom Rotterdam maandag 24 juni 2024

Paus Franciscus vraagt om in het Jubeljaar iets te doen dat hoop geeft aan gevangenen, zieken, jongeren, migranten, ouderen en armen. (Foto: Ramon Mangold)

Katholiekleven.nl maakte een serie artikelen over de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar

Katholiekleven.nl maakte een korte reeks artikelen over de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar 2025. Alle artikelen uit de serie zijn nu gepubliceerd. Parochiebladen kunnen de artikelen desgewenst overnemen.

Het laatste artikel geeft antwoord op de vraag: hoe vieren we het Jubeljaar? Het Jubeljaar wordt gevierd in Rome en ook in bisdommen wereldwijd. “Mijn gedachten gaan uit naar al die hoopvolle pelgrims die naar Rome zullen reizen om het Heilig Jaar mee te maken én naar al die anderen die, hoewel ze de stad van de apostelen Petrus en Paulus niet kunnen bezoeken, het in hun plaatselijke Kerken zullen vieren”, aldus de paus.

“Moge het Jubeljaar voor iedereen een moment zijn van oprechte, persoonlijke ontmoeting met de Heer Jezus”, schrijft hij. Met name ook roept de paus op om in het Jubeljaar “tastbare tekenen van hoop te zijn voor onze broeders en zusters die ontberingen van welke aard dan ook ervaren.” Concreet vraagt de paus iets te doen dat hoop geeft aan gevangenen, zieken, jongeren, migranten, ouderen en armen.

Ook in Nederland zullen in de bisdommen, parochies en geloofsgemeenschappen activiteiten worden georganiseerd rond het Jubeljaar. Meer hierover wordt in de loop van het Jubeljaar bekend gemaakt. Kijk ook op de speciale website: www.jubeljaar2025.nl.

De serie (parochieblad)artikelen geeft antwoord op de volgende vragen:

Lees ook: Jubeljaar - Wat staat er in de bul van de paus?

Paus Franciscus tijdens de Nederlandse Dag in de Sint-Pieter in het Heilig Jaar van Barmhartigheid (2016). (Foto: Ramon Mangold)