Algemeen nieuws

Het heiligdom van de Martelaren van Gorcum heeft een nieuwe website

Door: Bisdom Rotterdam maandag 08 juli 2024

De website nodigt uit tot een bezoek aan Brielle en een nadere kennismaking met de negentien martelaren en hun geschiedenis

Het heiligdom van de Martelaren van Gorcum heeft nieuwe website. Diaken Osseweijer deelde dit mee aan het eind van de eucharistieviering van de Nationale Bedevaart op zaterdag 6 juli. Hij nodigde alle pelgrims uit om de website te bezoeken.

De vernieuwde website is een vervolg op het nieuwe logo dat het heiligdom bij het begin van het bedevaartseizoen 2024 kreeg. Hierin zijn de twee H’s van HH. Martelaren van Gorcum gestileerd tot een kruis. Custos pastoor Jack Glas zei bij die gelegenheid: “De weg van het kruis is tenslotte ook de weg die zij gegaan zijn in hun geloofsgetuigenis.” En hij gaf aan: “Ik hoop van harte dat we met dit nieuwe beeldmerk voort mogen bouwen op de traditie, terwijl we aansluiten bij de Kerk in onze tijd.”

Dat laatste is ook beoogd met de vernieuwde website op martelarenvangorcum.nl. Informatie over de openingstijden en eucharistievieringen op het heiligdom wordt helder gepresenteerd aan bezoekers van de site onder “plan uw bedevaart”. Historische informatie wordt op een toegankelijke manier aangereikt. De website nodigt daarmee uit tot een nadere kennismaking met de negentien martelaren van Gorcum en de geschiedenis van het heiligdom.

Nieuwsberichten op de website vertellen over belangrijke gebeurtenissen op het heiligdom, zoals de Nationale Bedevaart die elk jaar het hoogtepunt is van het bedevaarseizoen. Foto’s en video’s bieden een verdere kennismaking met het heiligdom als bijzondere bedevaartplek. Het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum telt vijf rijksmonumenten: de bedevaartkerk, de toegangspoort, de ommegang, het ciborium, de vijver.

Ook is het mogelijk het heiligdom via de website te steunen met een (digitale) gift. Dat kan veilig en vertrouwd via een button op de homepage. Het heiligdom vraagt in dit bedevaartseizoen om een bijdrage voor het onderhoud van de bomen en planten. Omdat de oude bomen ziek waren, werden in 2023 bij het heiligdom negentien nieuwe bomen geplant: één boom voor elke martelaar. Ook in de binnentuin kwam nieuw groen. Op de plaats van de turfschuur, waar de martelaren stierven door ophanging, bloeien nu bloemen. Het heiligdom wil de plek mooi houden, ter ere van de martelaren en vraagt om hulp bij het onderhoud van de tuin.

Op de plaats van de turfschuur bloeien nu bloemen. (Foto: Bisdom Rotterdam)